Dydaktyka przedmiotowa (szkoła ponadpodstawowa) 1.S2.FP.NJPO.11
- Język polski w liceum na tle zjawisk kultury. Polonista wśród obiegów kultury, jego kompetencje, osobowość.
- Cele szkolnej polonistyki.
- podstawy nowoczesnego warsztatu metodycznego (metody kształcenia literackiego związane z lekturą, formy historycznoliterackiej informacji, konstruowanie narzędzi itp.).
- Szkolna praca nad tekstem w kontekście refleksji literaturoznawczej i problemów niesionych przez współczesna kulturę).
- Lekcja literatury - wyznaczniki, typy.
- Uczeń wobec lektury - kompetencje lekturowe, fazy pracy nad rozwijaniem kompetencji czytelniczych.
- Sytuacje komunikacyjne szkolnej lektury.
- Lektura a tradycja.
- Literatura współczesna w szkole - jej obecność, miejsce, znaczenie, uczenie.
- Teksty kultury.
- Filozofia w szkole.
- Matura. Część wewnętrzna i zewnętrzna.
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- zapoznanie z nowymi metodologiami literaturoznawczymi i podstawami nowoczesnego warsztatu w szkole ponadpodstawowej, WG
- rozumie znaczenie tradycji, jej ciągłości i roli w kształceniu polonistycznym
oraz ma świadomość wagi teorii i historii literatury w procesie analizy i interpretacji, dostrzeganiu walorów tekstu, docieraniu do jego sensów, WK
Umiejętności
- dobiera metody literaturoznawcze i dydaktyczne adekwatne do szkolnej analizy i interpretacji tekstu,
- dostrzega swoistość/specyfikę różnego rodzaju , typu tekstów i potrafi się na ich temat wypowiedzieć, UK
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia
- zaliczenie z oceną
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu
- wykonanie pracy zaliczeniowej
- zadania cząstkowe
Podstawowe kryteria
- aktywne uczestnictwo w zajęciach (udział w dyskusji, wykonywanie prac cząstkowych) - 60%
- praca zaliczeniowa - 40%
Literatura
- Bortnowski S., "Zadziwienia polonistyczne, czyli o sztuce na lekcjach języka polskiego", Warszawa 2003.
- "Nowoczesność i tradycja w kształceniu literackim. Podręcznik do ćwiczeń z metodyki języka polskiego, red. B. Myrdzik, Lublin 2000.
- "Podręczniki do kształcenia literackiego w zreformowanej szkole - koncepcje, funkcje, język", re. H. synowiec, Kraków 2007.
- Uryga Z., "Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa-Kraków 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: