Metody szkolnej analizy i interpretacji tekstu literackiego 2 1.S2.FP.NJPO.2
- Metody dydaktyczne i literaturoznawcze w szkolnej interpretacji wykorzystywane w SPP.
- Strategie interpretacyjne - dwie interpretacje i trzy modele (wg Nycza) i strategie metodyczne - modele szkolnej interpretacji wg Chrząstowskieej.
- Konteksty, nawiązania, kontynuacje - miejsce i ich rola w szkolnej interpretacji tekstu.
- Ten sam tekst literacki na różnych poziomach edukacji.
- Metafora hermeneutyczna jako kategoria interpretacyjna.
- Funkcja symboli i archetypów w tekstach literackich.
- Założenia intertekstualności.
- Integracja literatury i innych dziedzin sztuki na lekcjach w szkole ponadpodstawowej.
- Tworzenie modeli interpretacyjnych.
- Analiza i interpretacja wybranych przykładów przewidzianych programem nauczania kształcenia literackiego (np. eksplikacja, analiza porównawcza, interpretacja głosowa) na wybranych przykładach.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Ogólnie: - Bortnowski S., Konteksty dzieła literackiego. Inspiracje metodyczne dla nauczycieli szkół średnich, warszawa 1991
- Chrząstowska B., "Teoria literatury w szkole. Z badań nad recepcją liryki", Wrocław 1979. | W cyklu 2022/23-Z: Bortnowski S., Konteksty dzieła literackiego. Inspiracje metodyczne dla nauczycieli szkół średnich, Warszawa 1991.
Chrząstowska B., Teoria literatury w szkole. Z badań nad recepcja liryki, Wrocław 1979. |
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
k_W01
k_W02
k_W03
k_W04
m-W-2
m-W-3
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI
k_U01
k_U02
k_U03
k_U04
k_U05
k_U06
m-U-1
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO
k_K01
k_K02
k_K03
k_K04
k_K05
m-K-1
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia
- zaliczenie z oceną
Forma i warunki zaliczenia
- wykonanie pracy zaliczeniowej: szkolna analiza i interpretacja wybranego utworu (szkoła ponadpodstawowa)
-Podstawowe kryteria
- aktywność na zajęciach 60%
- wykonanie pracy zaliczeniowej - 40%
Literatura
- Głowiński M., "O intertekstualności", "Pamiętnik Literacki"1986, z. 4.
-"Lekcje czytania. eksplikacje literackie", red. W. Dynak, A. W. Labuda, Warszawa 1991.
- Mayenowa M. R., "O sztuce czytania wierszy", Warszawa 1963.
- Pilch A., "Kierunki interpretacji tekstu poetyckiego", Kraków 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: