Przedmiot uzupełniający z zakresu literaturoznawstwa 2: Klasyka poza stereotypami 1.S2.FP.NJPO.21.1
1. Arcydzieło i kicz.
2. Zagadnienia klasyki i kanonu literatury dziecięcej.
3. Odbiorca klasyki dziecięcej - dziecko i dorosły. Różne sposoby i style lektury.
4. Przykłady nieszablonowych sposobów lektury klasyki dziecięcej z perspektywy współczesnych metodologii badawczych i współczesnej wiedzy historycznoliterackiej (childern studies, postkolonializm, krytyka feministyczna, archetypiczna, mitograficzna, Inny) na wybranych przykładach.
5. Przeróbki literatury dziecięcej (adaptacja, kontynuacja, rewriting).
6. Klasyka literatury dziecięcej jako źródło obrazów archetypicznych.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Ogólnie: 1. Hartwig-Sosnowska J., Wyobraźnia bez granic, Warszawa 1987.
2. Kwiatkowska-Ratajczak M., Z perspektywy wartości. O prozie dla dzieci i młodzieży, Poznań 1994.
3. W kręgu arcydzieł literatury dziecięcej i młodzieżowej. Interpretacje - przekłady -adaptacje, red. L. Ludorowski, Lublin 1998. | W cyklu 2022/23-Z: 1. Kwiatkowska-Ratajczak M., Z perspektywy wartości. O prozie dla dzieci i młodzieży, Poznań 1994.
2. Hartwig-Sosnowska J., Wyobraźnia bez granic, Warszawa 1987.
3 W kręgu arcydzieł literatury dziecięcej i młodzieżowej. Interpretacje - Przekłady - Adaptacje, red. L. Ludorowski, Lublin 1998. |
Poziom studiów
Profil kształcenia
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- pogłębienie wiedzy o literaturze dziecięcej k-W-1; k-W-3),
- zdobycie i pogłębienie wiedzy o współczesnej metodologii badań literackich (k-W-4),
Umiejętności:
- umiejętność wyboru wartościowych tekstów (k-U-1; k-U3),
- pogłębienie umiejętności stosowania nowoczesnych narzędzi badawczych i ich właściwy dobór ((k-U-1).
Kompetencje społeczne:
- rozumienie potrzeby stałego doskonalenia się 9k-k-3),
- zrozumienie wagi i znaczenia uczestniczenia w życiu kulturalnym (k-K-4).
Kryteria oceniania
Metody:
- dyskusja, referaty, prace dodatkowe.
Kryteria:
- aktywność na zajęciach - 50%
- praca zaliczeniowa - 50%
Literatura
1. Chrząstowska B., Kłopoty z kanonem w szkole, "Polonistyka" 2007/5.
2. Piseera J, Kanon jego dezintegracja - oceny, diagnozy, polemiki, kontrowersje, "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Literatura Polonica 2004/8. 3. Sporek P., Co czytać we współczesnej szkole? Wobec kanonu - kryteria doboru lektury (szanse, możliwości, zagrożenia), [w:] Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitaryzm polonistyki, t. 2, red. E. Jaskółowa, D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Katowice 2016.
4. Wybrane utwory z klasyki dziecięcej (aktualizowane)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: