Przedmiot uzupełniający z zakresu językoznawstwa 1: Język polski na tle innych języków 1.S2.FP.NJPO.23.2
W trakcie zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia:
1. Miejsce polszczyzny wśród języków indoeuropejskich – klasyfikacja genetyczna języków;
2. Podstawowe wyróżniki języka polskiego – typologia fonetyczna;
3. Podstawowe wyróżniki języka polskiego – typologia morfologiczna;
4. Polszczyzna a inne języki słowiańskie – płaszczyzna dydaktyczna.
5. Polszczyzna a inne języki niesłowiańskie indoeuropejskie – płaszczyzna dydaktyczna.
6. Polszczyzna a inne języki nieindoeuropejskie – płaszczyzna dydaktyczna.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - student zna i rozumie:
k_W02 (P7S_WG) - w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną językoznawstwa, jego najnowsze osiągnięcia oraz kierunki rozwoju.
Umiejętności - student potrafi:
k_U01 (P7S_UW) - wykorzystywać posiadaną wiedzę językoznawczą – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy i innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach.
Kompetencje społeczne - student jest gotów do:
k_K01 (P7S_KK) - krytycznej oceny odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy o języku w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Kryteria oceniania
30% - obecność i aktywność na zajęciach
40% - referat
30% - zadania cząstkowe
Literatura
1. Dubisz S., Język polski poza granicami kraju [w] Najnowsze dzieje języków słowiańskich. Język polski, red. S. Gajda, Opole 2001.
2. Nagórko A., Podręczna gramatyka języka polskiego, Warszawa 2010.
3. Pietrowicz Koczerhan M., Podstawy językoznawstwa konfrontatywnego. Podręcznik, Kępa 2009.
4. Przybylska R., Wstęp do nauki o języku polskim. Podręcznik dla szkół wyższych, Kraków 2003.
5. Turek P., Polszczyzna na tle innych języków. Elementy gramatyki kontrastywnej w dydaktyce języka polskiego jako obcego; [w] Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego. Konteksty – dylematy – trendy, red. Seretny A., Lipińska E., Kraków 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: