Diagnoza osiągnięć szkolnych z języka polskiego 1.S2.FP.NJPO.3
1. Istota, cele i funkcje diagnozy/oceny osiągnięć uczniów
2. Ocenianie kształtujące
3. Narzędzia pomiaru dydaktycznego
4. Kryteria poprawności testu
5. Dokumentacja testu osiągnięć
6. Ocena wypracowań szkolnych
7. Założenia i koncepcja egzaminów zewnętrznych
8. Testy czytania ze zrozumieniem
9. Raporty poegzaminacyjne, EWD, elementy statystyki
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Student:
a) w zakresie wiedzy:
1. ma podstawową wiedzę z zakresu diagnostyki edukacyjnej (k_W09: m-W-1; m-W-2; m-W-3; m-W-4);
b) w zakresie umiejętności:
2. opracowuje arkusz testowy zgodnie z zasadami pomiaru dydaktycznego (k_U09: m-U-2,);
3. oceniając prace uczniów, stosuje w praktyce zasady oceniania kształtującego (k_U09: m-U-2; m-U-3);
4. umiejętnie korzysta z wyników pomiaru dydaktycznego, formułuje wnioski diagnostyczne i zalecenia (k_U09: m-U-1; m-U-4).
c) W zakresie kompetencji społecznych:
5. krytycznie i zgodnie z zasadami etyki ocenia prace uczniów (k_K05: m-K2);
6. krytycznie ocenia współczesne narzędzia testowania w języku polskim jako ojczystym (k_K05: m-K-1);
7. dostrzega potrzebę poszerzania wiedzy z zakresu diagnozy edukacyjnej (k_K05: m-K-3);
8. z poszanowaniem praw autorskich korzysta z narzędzi diagnostycznych (k_K05; m-K-4).
Kryteria oceniania
70% - opracowanie arkusza testowego z języka polskiego jako ojczystego/obcego (efekty: 1, 2, 3, 8).
30% - aktywność, zadania cząstkowe (efekty: 3, 4, 5, 6, 7, 8).
Praktyki zawodowe
Praktyka zawodowa śródroczna
Praktyka zawodowa ciągła
Literatura
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S. Tekstologia, Warszawa 2009.
Janus-Sitarz A. (red.), Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, Kraków 2005.
Janus-Sitarz A. (red.), Każdy uczeń jest ważny. Indywidualizacja na lekcji języka polskiego, Kraków 2017.
Janus-Sitarz A. (red.), Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Kraków 2004.
Komorowska H., Sprawdzanie umiejętności w nauce języka obcego. Kontrola – ocena – testowanie, Warszawa 2002.
Krzyżyk D., Teoretyczne podstawy testu czytania ze zrozumieniem, [w:] W kręgu zagadnień dydaktyki języka i literatury polskiej. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Edwardowi Polańskiemu, red. H. Synowiec, Katowice 2002, s. 192-196.
Krzyżyk D., Testy sprawdzające rozumienie czytanego tekstu na egzaminie, [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B. Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 201-213.
Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2002.
Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002.
Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999.
Niemierko B., Testy osiągnięć szkolnych. Podstawowe pojęcia i techniki obliczeniowe, Warszawa 1975.
Patrzałek T., Metodyka testu polonistycznego, Warszawa 1975.
Polonistyczna dydaktyka ogólna, pod red. J. Fiszbak, Łódź 2019.
Sterna D., Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce, Warszawa 2018.
Walczak W., Jak oceniać ucznia? Teoria i praktyka, Łódź 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: