Edukacja polonistyczna w praktyce 1 1.S2.FP.NJPO.5
Krytyczna ocena zajęć.
Dodatkowe zagadnienia:
Dokumenty regulujące pracę szkoły.
Prawa i obowiązki nauczyciela polonisty.
Nowoczesne metody i techniki pracy z uczniami.
Elementy neurodydaktyki.
Nauczanie i ocenianie kształtujące.
Praca domowa – współczesne dylematy.
Tworzenie autorskich narzędzi dydaktycznych.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Student:
a) w zakresie wiedzy:
1. zna dokumenty regulujące pracę szkoły (K_W09; P7S_WK: m-W-4);
2. wie, jakie prawa i obowiązki ma nauczyciel polonista w rzeczywistości szkolnej (K_W09; P7S_WK: m-W-4);
3. zna najnowsze osiągnięcia z zakresu dydaktyki ogólnej i dydaktyki języka polskiego (K_W09; P7S_WG: : m-W-1; m-W-2; m-W-3);
b) w zakresie umiejętności:
4. tworzy narzędzia dydaktyczne aktywizujące uczniów do pracy (k_U09; P7S_UW; k_U09: m-U-1);
5. efektywnie wykorzystuje wiedzę dydaktyczną w praktyce (K_U09; P7S_UW; K_U09: m-U-1,2,3,4);
6. aktywnie uczestniczy w dyskusji (k_U09; P7S_UK);
c) w zakresie kompetencji społecznych:
7. krytycznie ocenia siebie i innych (k_K01; P7S_KK; k_K05: m-K-1);
8. dostrzega potrzebę ustawicznego rozwoju (k_K03; P7S_KR; k_K05: m-K-3);
9. korzysta z dostępnych narzędzi i pomocy dydaktycznych z poszanowaniem praw autorskich (k_K05: m-K-4);
10. komunikuje się z innymi w sposób efektywny i etyczny (k_K05: m-K-2).
Kryteria oceniania
60% - pisemna analiza hospitacji zajęć (efekty: 1,2, 3, 5, 7, 8, 9, 10).
20% - formularz oceny lekcji (efekty: 1,2, 3, 7, 8, 9, 10).
20% - udział w dyskusji (efekty: 6, 7, 8, 10 ).
Praktyki zawodowe
Praktyka zawodowa śródroczna (szkoła podstawowa)
Literatura
Chrząstowska B. (red.), Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice i artykuły z metodyki, t. 1. Warszawa 1995.
Chrząstowska B. (red.), Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice i artykuły z metodyki z lat 1994-1996, t. 2, Warszawa 1997.
Dziak A., Żurek S. J., E-polonistyka, Lublin 2009.
Kowalik J., Narodziny nauczyciela polonisty. Szkice edukacyjne, Kraków 2006.
Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 1991.
Kwiatkowska-Ratajczak M. (red.), Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki, Poznań 2011.
M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Język polski, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolnego-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-jezyk-polski.pdf.
Seria wydawnicza Edukacja nauczycielska polonisty pod red. Anny Janus –Sitarz.
Sterna D., Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce, Warszawa 2016.
Synowiec H. (red.), Podręczniki do kształcenia polonistycznego w zreformowanej szkole – koncepcje, funkcje, język, Kraków 2007.
Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2006.
Wiśniewska H., Gry i zabawy w kształceniu językowym. Propozycje, scenariusze, projekty, Lublin 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: