Edukacja polonistyczna w praktyce 2 1.S2.FP.NJPO.6
1. Program nauczania języka polskiego w systemie oświatowym i organizacji procesu dydaktycznego.
2. Projektowanie sytuacji lekturowej i form realizacji , świadectwa odbioru lektury.
3. Doświadczenie osobiste i kulturowe jako kategoria wyznaczająca podstawy edukacyjnego dialogu.
4. Nauczyciel polonista - ideał, wzorzec, autorytet?
5. Wartości moralne w edukacji polonistycznej.
6. Interpretacje i projekty ukierunkowane metodycznie.
7. Media i popkultura w edukacji polonistycznej.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Ogólnie: - Bortnowski S., Jak zmieniać polonistykę szkolną?, Warszawa 2009.
- Wokół edukacji polonistycznej: diagnozy - dylematy - propozycje, red. J. Jarosz, I. Puchała, J. Wakulak, Lublin 2008.
- Wybrane artykuły z czasopism: "Annales Universitatis Pedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum et Lingguae Polonae Peertinentia", "Edukacja Humanistyczna", Podstawy eedukacji", "Polonistyka. Innowacje", "Polonistyka. Czasopismo dla Nauczycieli". | W cyklu 2022/23-Z: - Bortnowski S., Jak zmieniać polonistykę szkolną?, Warszawa 2009.
- Wokół edukacji polonistycznej: diagnozy - dylematy - propozycje, red. J. Jarosz, I. Puchala, J. Wakulak, Lublin 2008.
- Wybrane artykuły czasopism: "Annales Universitatis Pedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum et Lingguae Polonae Pertinentia", "Edukacja Humanistyczna", "Podstawy EEdukacji", "Polonistyka. Innowacje", "Polonistyka. Czasopismo dla Nauczycieli", "Zeszyty Szkolne". |
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- zna dokumenty regulujące pracę szkoły (K_W08; P7S_WK; k_U09; m-W-4);
- zna prawa i obowiązki nauczyciela polonisty (K_W08; P7S_WK; k_U09: m-W-4);
- zna najnowsze osiągnięcia z zakresu dydaktyki ogólnej i dydaktyki języka polskiego (K-W02; P7S_WG; K_W09: m-W-2).
Umiejętności:
- tworzy narzędzia dydaktyczne aktywizujące uczniów do pracy (k-U01; P7S_UW; k_U09: m-U-1);
- efektywnie wykorzystuje wiedzę dydaktyczną w praktyce (k_U01; P7S_UW; K_U09: m-U-1, 2, 3, 4);
- aktywnie uczestniczy w dyskusji (K_U04; P7S_UK).
Kompetencje społeczne:
- krytycznie ocenia siebie i innych (k_K01; P7S_KR; k_K05:m-K-3);
- korzysta z dostępnych narzędzi i pomocy dydaktycznych z poszanowanie praw autorskich (k_K05: m-K-4);
- komunikuje się z innymi w sposób efektywny i etyczny (k_K05: m-K-2).
Kryteria oceniania
Metody: dyskusja, projekty.
Kryteria oceny:
- 60% - pisemna ocena hospitowanych zajęć (efekty: 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10).
- 20% - aktywny udział w dyskusji 9efeekty: 6, 7, 8, 10).
- 20% - zadania cząstkowe (efekty: 3, 4, 5, 8, 9).
Literatura
- Chrząstowska B, Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice i artykuły z metodyki, t. 1-2, Warszawa 1995 (t. 1), 1997 (t. 2).
- Dyduch B., Między słowem a obrazem. Dylematy współczesnej polonistyki, Kraków 2007.
- Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki, t. 2, red. e. Jaskółowa, D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska,
M. Wójcik-Dudek, Katowice 2016.
- E-polonistyka, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2009.
- Etyka nauczyciela, red. S. J. Żurek, M. Bajan, Lublin 2011.
- Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki, red. M. Kwiatkowska- Ratajczak,
Poznań 2011.
- Polonistyka dziś - kształcenie dla przyszłości, red. K. Biedrzycki, W. Bobiński, A. Janus-Sitarz, Kraków 2014.
- Współczesne problemy badań nad recepcją i oddziaływaniem utworów literackich, red. L. Jazownik, Zielona Góra 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: