Dydaktyka przedmiotowa (szkoła podstawowa) 1.S2.FP.NJPO.8
1. Tożsamość dydaktyki polonistycznej. Lingwistyka a lingwodydaktyka.
2. Cele i struktura treści kształcenia językowego w ujęciu historycznym.
3. Między przedmioto- a podmiotocentryzmem: podejście do kształcenia językowego normatywne, systemowo-gramatyczne, funkcjonalne, komunikacyjne, tekstocentryczne.
4. Modele kształcenia językowego we współczesnej edukacji językowo-komunikacyjnej.
5. W stronę glottodydaktyki. Od sprawności językowej do kompetencji komunikacyjnej.
6. Rozwijanie i doskonalenie kompetencji tekstotwórczej w edukacji polonistycznej.
7. Integracja w procesie dydaktycznym kształcenia językowego z kształceniem kulturowo-literackim..
8. Edukacja językowo-komunikacyjna w XXI wieku – szanse i zagrożenia.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student posiada wiedzę na temat:
1. współczesnych teorii i koncepcji lingwodydaktycznych (s-W-4);
2. podstaw prawnych kształcenia językowego (s-W-7)
3. metodyki kształcenia językowego w L1 (s-W-10).
Student posiada umiejętność:
4. oceny przydatności podejść, metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań kształcenia językowego w L1 (s-U-8).
Student w zakresie kompetencji społecznych:
5. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie kształcenia językowego w L1 (s-K-1);
6. ma świadomość znaczenia profesjonalizmu dla realizacji zadań kształcenia językowego w L1 (s-K-4).
Kryteria oceniania
Pisemne kolokwium zaliczeniowe - waga 100% (1, 2, 3, 4, 5).
Praktyki zawodowe
W ramach fakultetu nauczycielskiego praktyka zawodowa śródroczna i ciągła.
Literatura
Kłakówna Z. A., Język polski. Wykłady z metodyki, Kraków 2016.
Kwiatkowska-Ratajczak M. (red.), Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego, Poznań 2011.
Nagajowa M., Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, Warszawa 1985.
Nocoń J., Lingwodydaktyka na progu XXI wieku. Konteksty – koncepcje – dylematy, Opole 2018.
Nowak E., Stworzyć tekst. Uczniowska kompetencja tekstotwórcza w edukacji polonistycznej, Kraków 2014.
Szymańska M., Między nauką o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI wieku, Kraków 2016.
Wantuch W., Aspekty integracji w nauczaniu języka polskiego, Kraków 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: