Dydaktyka przedmiotowa (szkoła podstawowa) 1.S2.FP.NJPO.9
Przedmiot - jego specyfika, miejsce w edukacji (szkoła podstawowa) i w życiu. Modele kształcenia.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego, programy nauczania - zasady tworzenia, modyfikacja, ocena, dobór, zatwierdzanie. Analiza podstawy programowej i wybranych programów nauczania pod katem kształcenia literackiego i kulturowego i integracji z innymi działami przedmiotu.
Podręczniki do kształcenia kulturowo-literackiego. Charakterystyka tekstów literackich przeznaczonych dla szkoły podstawowej pod kątem tematyki, przynależności rodzajowej i gatunkowej. Autorzy polscy i obcy. Miejsce literatury dla dzieci i młodzieży w procesie rozwijania kompetencji czytelniczych. Wprowadzanie ucznia poprzez literaturę w krąg kultury rodzimej, europejskiej i światowej.
Cele autonomiczne i instrumentalne w kształceniu literackim. Postawy czytelnicze uczniów (poznawcza, kompensacyjna, ludyczna, estetyczna.
Rozwijanie zamiłowań czytelniczych poprzez odpowiednie motywowanie, właściwy dobór tekstów i ich ciekawe omawianie oraz poprzez kształtowanie sprawności czytania (umiejętności techniczne, rozumienie czytanego tekstu).
Wychowanie dla lektury i poprzez lekturę. Kształtowanie postaw twórczych uczniów jako sposób przybliżenia literatury i jej rozumienia. Postawy czytelnicze uczniów (poznawcza, kompensacyjna, ludyczna, estetyczna). Rozumienie czytanego tekstu (dosłowne, symboliczne, refleksyjne) i wynikające z tego przesłanki dla nauczyciela.
Aksjologia. Literatura jako źródło wiedzy o człowieku. Kształtowanie systemu wartości poprzez umiejętny wybór i analizę tekstów. Wprowadzanie w krąg wartości ogólnoludzkich, otwieranie na świat wartości wyższych.
Tekst literacki i tekst kultury. Cele, zasady i metody pracy nad dziełem literackim i kulturowym. Cele autonomiczne i instrumentalne w kształceniu literackim. Kształtowanie pojęć teoretycznoliterackich. Siatka pojęć teoretycznoliterackich. Sposoby i celowość wprowadzania terminologii teoretycznoliterackiej.
Strategie i techniki pracy z tekstem. Metody - konwencjonalne i niekonwencjonalne, w tym metody i techniki aktywizujące, metoda zadaniowa. Konwencje ludyczne w szkolnej interpretacji tekstu.
Zasady doboru metod.
Projektowanie zajęć edukacyjnych (scenariusze, konspekty, rozkłady materiału).
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
Wiedza
- ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki specjalizacji, koncepcji, strategii, metod i technik nauczania w szkole podstawowej WG
Umiejętności
- zna metody pracy z tekstem literackim i tekstem kultury i potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę literaturoznawczą i dydaktyczną w pracy z tekstem kultury UW
- potrafi analizować, oceniać, selekcjonować dokumenty programowe, dokonać wyboru podręcznika do kształcenia kulturowo-literackiego w szkole podstawowej oraz stosownych metod nauczania, UK
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia
- Zaliczenie z oceną
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu
- cząstkowe zadania wykonywane w trakcie zajęć
- wykonanie pracy zaliczeniowej lub kolokwium (do wyboru studenta)
Podstawowe kryteria
- Aktywne uczestnictwo na zajęciach - 70%.
- praca zaliczeniowa lub kolokwium- 30%
Literatura
Baluch A.,, Poezja współczesna w szkole podstawowej, Warszawa 1984.
Bortnowski S., Jak uczyć poezji?, Warszawa 1991.
Chrząstowska B., Lektura i poetyka. Zarys problematyki kształtowania pojęć teoretycznoliterackich w szkole podstawowej, Warszawa 1987.
Dyduch B., O potrzebie kształcenia umiejętności czytania obrazów. Program dla dziesięciolatków, "Ojczyzna Polszczyzna" 1994, nr 4.
Jazownik L., Wyzwolić moc lektury. Aksjologiczno-dydaktyczny sens dzieła literackiego, Zielona Góra 2004.
Jędrychowska M., Najpierw człowiek. Szkolna edukacja kulturowo-literacka a problem kształcenia dydaktycznego polonistów, Kraków 1996.
Kłakówna A., Przymus i wolność. Projektowanie procesu kształcenia kulturowej kompetencji, Kraków 2003.
Kwiatkowska-Ratajczak M., Metodyka konkretu, Poznań 2012.
Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty,pod red A. Janus-Sitarz, Kraków 2004.
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004.
Nowoczesność i tradycja w kształceniu literackim. Podręcznik metodyki dla studentów filologii polskiej, pod red. B. Myrdzik, Lublin 2000.
Olszewska B., O pytaniach raz jeszcze, :Zeszyty Szkolne. Edukacja Humanistyczna" 2004, nr 3.
Szkolne spotkania z literaturą, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2007.
Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: