Narzędzia informatyczne w biznesie 1.S2.JB.25
Microsoft Word
1. Praca nad dokumentem w programie MS Word:
– formatowanie dokumentu za pomocą linijki, tabulatory;
– formatowanie akapitu i znaku;
– numeracja, punktacja, konspekty numerowane;
– tabele: sposoby przedstawiania danych, właściwości tabeli, formatowanie i modyfikacja tabeli;
– konwersja, wykorzystanie funkcji do obliczeń.
2. Style:
– zasady tworzenia własnych stylów oraz ich wykorzystanie;
– modyfikacja istniejących stylów;
– wykorzystanie inspektora styli;
– wykorzystanie stylów w dokumentach;
– wykorzystanie widoku konspektu przy pracy ze stylami.
3. Przygotowanie dokumentu do wydruku:
– układ dokumentu: marginesy, orientacja;
– nagłówek i stopka oraz sposoby ich modyfikacji;
– wykorzystanie podziału na sekcje;
– podział dokumentu na kolumny.
4. Zaawansowane techniki edycyjne:
– wykorzystywanie i wyświetlanie znaków niedrukowanych;
– sprawdzanie poprawności ortograficznej i gramatycznej;
– wykorzystanie Malarza Formatów.
5. Obiekty w dokumencie MS Word:
– importowanie danych do Worda z innych programów na przykładzie MS Excel;
– osadzanie elementów graficznych oraz ich formatowanie;
– kształty i pola tekstowe (kanwa rysunku);
– edytor równań.
6. Tworzenie kompletnego dokumentu:
– tworzenie spisów treści;
– wstawianie przypisów, zakładek oraz hiperłączy.
7. Korespondencja seryjna:
– dokument główny;
– wykorzystywanie baz danych do tworzenia korespondencji seryjnej;
– filtrowanie bazy danych.
Microsoft Excel
1. Terminologia i środowisko programu MS Excel:
– elementy okna programu MS Excel;
– wstęgi;
– poruszanie się po arkuszu i skoroszycie;
– dostosowywanie podstawowych elementów środowiska MS Excel.
2. Operacje na komórkach:
– wprowadzanie i edycja różnych typów danych;
– kopiowanie i przenoszenie danych;
– wypełnianie komórek seriami danych;
– komentarze – wstawianie, edycja i usuwanie.
3. Formuły i funkcje:
– wpisywanie i edycja formuł;
– operatory matematyczne i kolejność działań;
– kopiowanie formuł.
4. Formatowanie:
– formatowanie: liczbowe, walutowe, procentowe, tekstowe, daty;
– obramowanie i kolor tła komórek;
– wbudowane style komórek;
– zmiana koloru czcionek i położenia tekstu w komórce;
– zawijanie tekstu;
– malarz formatów – szybkie formatowanie według wzorca;
– wbudowane style tabel;
– wprowadzenie do formatowania warunkowego.
5. Wykresy – graficzne przedstawianie danych:
– korzystanie z Kreatora wykresów;
– dopasowanie typu wykresu do danych;
– modyfikowanie wykresów.
7. Przygotowanie dokumentu do wydruku:
– ustawienia strony;
– ustawianie obszaru wydruku;
– tworzenie nagłówka i stopki;
– formatowanie i podział stron do wydruku;
– podgląd i drukowanie zawartości arkusza.
Narzędzia typu Open Source:
1. Umiejętność wyszukiwania różnych narzędzi w zależności od potrzeb.
2. Praktyczne zastosowanie informacji, danych, narzędzi wyszukanych w Internecie w pracy biurowej.
Basecamp – zarządzanie projektami w firmie:
1. Poznanie aplikacji Basecamp do zarządzania projektami firmowymi oraz komunikacji pomiędzy pracownikami wraz z wyznaczaniem i wykonywaniem zadań, wymianą danych, raportowaniem.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA (student zna / rozumie…):
n/d: zagadnienia związane z kodowaniem znaków, tekstu, dokumentów (zna różne rodzaje dokumentów tekstowych, wie, do przechowywania jakiego typu danych służy każdy z nich);
n/d: zaawansowane narzędzia do edycji tekstu;
n/d: zaawansowane zasady dotyczące poprawności i estetyki przygotowywania i edycji dokumentów (tekstowych, obliczeniowych, wizualnych);
n/d: sposoby wyszukiwania i wykorzystywania różnych (np. otwartoźródłowych) narzędzi wspomagających proces pracy biznesowej;
n/d: wybrane narzędzia do organizacji pracy w przedsiębiorstwie (na przykładzie aplikacji Basecamp do zarządzania projektami; firmowymi oraz komunikacji pomiędzy pracownikami wraz z wyznaczaniem i wykonywaniem zadań, wymianą danych, raportowaniem);
k_W04, k_W09; P7S_WG, P7S_WK: sposoby i techniki tłumaczenia informacji marketingowej / biznesowej na język obcy .
UMIEJĘTNOŚCI (student potrafi…):
k_U07; P7S_UO: w stopniu zaawansowanym obsługiwać programy do edycji tekstu (MS Word lub Open/Libre Writer);
k_U07; P7S_UO: w stopniu średniozaawansowanym obsługiwać programy typu „arkusz kalkulacyjny”;
k_U07; P7S_UO: wyszukać, poznać oraz wykorzystać dowolne (np. otwartoźródłowe) narzędzie wspomagające pracę biznesową;
k_U07; P7S_UO: wdrożyć się w skuteczne wykorzystanie wybranego narzędzia do organizacji pracy w przedsiębiorstwie (Basecamp).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (student jest gotów do…):
k_K02, k_K03; P6S_KK, P6S_KR: poszerzania swojej wiedzy i swoich umiejętności w celu polepszenia pracy własnej oraz współpracy z innymi pracownikami przedsiębiorstwa / urzędu.
Kryteria oceniania
Metody: dyskusja, wyszukiwanie rozwiązań dostępnych w Internecie, wspólne rozwiązywanie problemów, „burza mózgów”.
Zadania na zajęciach: 40%
Zadania w domu: 40%
Aktywność na zajęciach: 10%
Obecność: 10%
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
1. Kowalczyk G., Word 2016 PL, Helion 2016.
2. Kopertowska-Tomczak M., Word 2010. Excel 2010. PowerPoint, Warszawa 2012.
3. Żarowska-Mazur A., Węglarz W., Office 2010, Warszawa 2011.
4. Pomoc aplikacji Basecamp: https://3.basecamp-help.com/.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: