Warsztaty badawcze logopedyczne 1.S2.L.PP.17
Kurs ma na celu zapoznanie uczestników z metodologią badań logopedycznych.
1. O metodologii i metodyce w logopedii.
2. Etapy procesu badawczego a wybrany problem logopedyczny a) określenie problematyki badawczej; b) cele badań; c) hipotezy robocze; d) zmienne i wskaźniki; e) metody, techniki i narzędzia badań.
3. Badania jakościowe i ilościowe.
4.. Wybrane metody badawcze:
a) obserwacja; b) eksperyment; c) studium przypadku; d) wywiad narracyjny.
5. Etyka badań w logopedii.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie (K_W01)
1. etapy procesu badawczego;
2. wybrane metody stosowane w badaniach w logopedii;
3. na czym polegają badania jakościowe i ilościowe;
Umiejętności: absolwent potrafi (K_U01)
4. wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać problemy badawcze i diagnostyczne w logopedii;
5. formułować i testować hipotezy związane z podjętymi problemami badawczymi;
6. dobrać właściwa metodę badawczą.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
7. samodzielnej pracy badawczej i twórczej, przestrzegając ustalonych norm prawnych i etycznych (K_K03).
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Dyskusja i praca na zajęciach (efekty 1,2,3,4,5,6,7); zadania cząstkowe (efekty1,2,3,4,5,6).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen z pracy w trakcie kursu (50%) i zadań cząstkowych (50%).
Literatura
A1. wykorzystywana podczas zajęć
Grabias S., 1991, Logopedia: jej przedmiot i stopień zaawansowania refleksji metanaukowej, w: H. Borowiec (red.), Przedmiot logopedii, Lublin, s. 26–48.
Milewski S., Kaczorowska‑Bray K. (red.), 2015, Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, Gdańsk.
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
Banaszkiewicz A., 2015, Studium przypadku (case study) jako metoda badań logopedycznych, w: S. Milewski, K. Kaczorowska‑Bray (red.), Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, Gdańsk, s. 364–381.
Kaźmierska K., 1997, Wywiad narracyjny – technika i pojęcie analityczne, w: M. Czyżewski, A. Piotrowski, A. Rokuszewska‑Pawełek (red.), Biografia a tożsamość narodowa, Łódź, s. 35–44.
Pilch T., Bauman T., 2001, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: