Etyka mowy 1.S2.L.PP.18.1
Zakres tematów:
1) Etyczny wymiar komunikatu – podstawowe zasady.
2) Mówić i implikować. Refleksja o implikaturach konwersacyjnych H.P. Grice'a. Maksyma kooperacji i jej kategorie.
3) Etyka mowy a grzeczność w komunikacji językowej.
4) Etyka mowy a perswazja /manipulacja
5) Estetyka przekazu słownego a etyka mowy.
6) Kategorie prawdy i kłamstwa w komunikacji.
7) Agresja werbalna. Mowa nienawiści.
8) Etyka mowy w wybranych dyskursach publicznych.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza
Student zna i rozumie:
1) fakty językowe związane z etycznym aspektem wypowiedzi (komunikowaniem prawdy i nieprawdy, językową kreacją rzeczywistości, perswazją, manipulacją, podmiotowym i instrumentalnym traktowaniem uczestnika dialogu) (K_W01),
2) posługując się przy tym stosowną terminologią (K_W02).
2. Umiejętności
Student jest gotów do:
3) samodzielnego odnajdywania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji z zakresu etyki mowy;
4) do wyjaśniania określonych etycznych i nieetycznych zachowań językowych w świetle dotychczasowej wiedzy naukowej (K_U01).
3. Kompetencje społeczne
Student ma 5) świadomość i potrzebę etycznych zachowań językowych w komunikacji międzyludzkiej (K_K01) oraz
6) traktowania z szacunkiem i bez uprzedzeń swoich rozmówców (K_K02).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Zadania cząstkowe (efekty1,2,3,4) aktywność na zajęciach (efekty 1,2,3,4,5,6).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie średniej oceny za zadania cząstkowe (50%), prezentacja projektu (30%) i aktywności na zajęciach (20%).
Literatura
A1. wykorzystywana podczas zajęć
Cegieła A., Etyka słowa w dyskursie publicznym https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/27456/23-34%20Anna%20Cegiela_Etyka%20s%C5%82owa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cegieła A., 2014, Słowa i ludzie: wprowadzenie do etyki słowa, Warszawa.
Cegieła A., Czym jest mowa nienawiści?, „Poradnik Językowy” 2014; z. 1 s. 7-17.
Grębowiec J., 2013, Maksymy konwersacyjne implikatury, [w:] tegoż, Mówić i działać, Wrocław, s. 54-82.
Puzynina J., Pajdzińska A., 1996, Etyka słowa, [w:] O zagrożeniu i bogactwie polszczyzny, red. J. Miodek, Wrocław, s. 35-45.
Peisert M., 2004, Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii, Wrocław.
Puzynina J. (red.) 1993, Etyka międzyludzkiej komunikacji, Warszawa.
Tokarz M., 2006, Argumentacja. Perswazja. Manipulacja, Gdańsk [rozdziały: 9 i 10].
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
Cegieła A., Etyka słowa w dyskursie publicznym [https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/27456/23-34%20Anna%20Cegiela_Etyka%20s%C5%82owa.pdf?sequence=1&isAllowed=y].
Cegieła A., 2014, Słowa i ludzie: wprowadzenie do etyki słowa, Warszawa.
Głowiński M., 2009, Nowomowa i ciągi dalsze: Szkice dawne i nowe, Kraków, s. 34-43.
Marcjanik M., 2007, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa.
Markowski A., 2008, Kultura języka polskiego, Warszawa [rozdziały: 12 i 13].
http://www.etykaslowa.edu.pl/teksty-dotyczace-etyki-slowa/
http://oes.uw.edu.pl/category/obserwatorium-etyki-slowa/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: