Fonetyczne i fonologiczne podstawy logopedii 1 1.S2.L.PP.4
1. Fonetyka segmentalna i suprasegmentalna - przedmiot badań i główne pojęcia.
2. Reprezentacja fonetyczna i fonemiczna mowy dźwiękowej.
3. Cechy dystynktywne fonemów języka polskiego.
4. Typy opozycji fonologicznych. Inwentarz fonemów języka polskiego.
5. Procesy fonologiczne: modyfikacje, elizja, epenteza, metateza.
6. Warianty fonemów (alofony) i ich dystrybucja.
7. Głoski języka polskiego - analiza artykulacyjna.
8. Wymowa asynchroniczna w języku polskim. Interpretacja bifonematyczna fonemów.
9. Prozodia w systemie fonologicznym języka polskiego.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
w zakresie wiedzy - zna i rozumie:
1. terminy z zakresu fonetyki i fonologii (K_W02)
2. proces powstawania i różnicowania się dźwięków mowy (K_W01)
3. procesy fonetyczne i warunki, w jakich zachodzą (K_W04)
4. relacje między fonemami a ich alofonami (K_W02)
w zakresie umiejętności - potrafi:
3. scharakteryzować głoski ze względu na ich cechy artykulacyjne (K_U01)
4. analizować procesy fonetyczne zachodzące w mowie (K_U01)
5. dowieść dystynktywności cechy za pomocą opozycji fonologicznej (k_U01)
w zakresie postaw (kompetencje społeczne) - jest gotów do:
7. uznania znaczenia wiedzy z zakresu fonetyki i fonologii w rozwiązywaniu problemów logopedycznych (K_K03)
Kryteria oceniania
kolokwium pisemne (1-6) - 80% (norma zaliczenia 51%)
aktywność na zajęciach (1-7) - 20%
Literatura
Dutkiewicz L., Sawicka I., Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Kraków 1995.
Klebanowska B., Interpretacja fonologiczna zjawisk fonetycznych w języku polskim z ćwiczeniami, Warszawa 2007.
Szpyra-Kozłowska J., Wprowadzenie do współczesnej fonologii, Lublin 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: