Socjolingwistyka 1.S2.L.PP.7
Zakres tematów:
1. Jak działa język: system – norma – uzus. Podstawowe funkcje języka.
2. Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny (ujęcie Aleksandra Wilkonia); język mówiony, pisany oraz język zapisany. Modele komunikacyjne i funkcje języka (elementy komunikacji: nadawca, odbiorca, szumy itd.; funkcja perswazyjna w reklamach; teoria aktów mowy Austina)
3. Oralność i piśmienność dziś (analfabetyzm funkcjonalny, hipertekst)
4. Pojęcie aktu mowy – ujęcie socjolingwistyczne (rola językowa, rola społeczna, oficjalność i nieoficjalność w kontaktach językowych)
5. Kompetencja komunikacyjna, pragmatyczna i socjolingwistyczna – wariantywność w języku, błąd socjolingwistyczny, przełączanie kodu.
6. Socjolekty.
7. Odbiorca i nadawca, kompetencje komunikacyjne (kreatywność językowa; kompetencja komunikacyjna, stylistyczna; sytuacyjność a sens; elementy pragmatyki)
8. Zmiany we współczesnej polszczyźnie (uwarunkowane globalizacją, wpływem nowych mediów, zmiennymi modelami grzeczności językowej itd.)
W cyklu 2023/24-Z:
1. Socjolingwistyka jako dyscyplina naukowa, jej przedmiot i metody badań. Historia socjolingwistyki. |
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2023/24-Z: | Ogólnie: Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.
Ong W., 1992, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, tł. J. Japola, Lublin. |
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE:
1. w pogłębiony sposób teorie, metodologie i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu socjolingwistyki, w odniesieniu do takich zagadnień jak norma, kod, uwarunkowania społeczne a komunikacja, oralność i piśmienność (K_W02)
UMIEJĘTNOŚCI – ABSOLWENT POTRAFI:
2. wykorzystywać posiadaną wiedzę językoznawczą z zakresu socjolingwistyki i społecznych praktyk komunikowania, formułując i rozwiązując problemy dotyczące użycia wiedzy językoznawczej (K_U01)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE – ABSOLWENT JEST GOTÓW DO:
3. wymagania od siebie i innych przestrzegania zasad obowiązujących w podjętej działalności zawodowej, dotyczących utrzymywania i podwyższania jakości prowadzonej działalności oraz kultury współpracy, szczególnie w zakresie tworzenia grupowych form prezentacji (K_K01)
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa - kolokwium (efekty 1,2);
Prezentacja grupowa (efekt 3).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych z prezentacji (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
- prezentacja lub referowanie wybranych zagadnień w grupie,
- kolokwium zaliczeniowe
Kryteria oceny: - prezentacja 40 % - kolokwium zaliczeniowe 60%
Literatura
Wilkoń A., 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice. Grabias S., 1997, Język w zachowaniach społecznych, Lublin .
Lubaś W., 1979, Społeczne uwarunkowania współczesnej polszczyzny. Studia socjolingwistyczne, Kraków, ss. 28-42 [Lingwistyka i socjolingwistyka] ; 139-147 [Społeczne typy kontaktu językowego a wariantywność]. Współczesny język polski. Red. J. Bartmiński, Lublin 2010.
Lubaś W., 2003, Polskie gadanie. Podstawowe cechy i funkcje potocznej odmiany polszczyzny, Opole; z rozdz.: Potocyzmy w polszczyźnie publicznej, ss. 136-180.
Skudrzyk A, Warchala J., „Pani doktor, jak się wyrobię, to wpadnę” – błąd socjolingwistyczny czy nowa norma zachowań językowych
Wilkoń A., 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice.
W cyklu 2023/24-Z:
1. Grabias Stanisław, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1994. |
Uwagi
W cyklu 2023/24-Z:
wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: