Języka a kultura 1.S2.L.PP.8
Zakres tematów:
1. Relacje język – kultura:
• język jako źródło wiedzy o człowieku i świecie oraz główne narzędzie interpretacji i kategoryzacji rzeczywistości,
• kulturowe funkcje języka,
• relatywizm a uniwersalizm językowy.
2. Wybrane kierunki badań relacji język – kultura:
• etnolingwistyka (w tym: lubelska)
• lingwistyka antropologiczna
• lingwistyka kulturowa (w tym wrocławska).
3. Siatka terminologiczno-pojęciowe językoznawstwa antropologiczno-kulturowego:
• językowy obraz świata (JOS),
• stereotyp,
• podmiot i podmiotowość,
• rama doświadczeniowa, kontekst sytuacyjny i kulturowy.
• wartości i wartościowanie,
• punkt widzenia,
• perspektywa oglądu,
• profil i profilowanie,
• definicja kognitywna,
• kategoryzacja.
4. Stereotyp (rozwinięcie):
• autostereotyp i heterostereotyp. Autostereotyp Polaka. Etnocentryzm stereotypu,
• opozycja swój – obcy, uprzedzenia,
• językowo-kulturowe obrazy wybranych elementów rzeczywistości, np. grup etnicznych, regionalnych, mieszkańców miast, płci, mniejszości seksualnych itp.
5. Język a kultury – elementy lingwistyki międzykulturowej:
• kulturowe ukształtowanie systemów gramatycznych,
• kulturowe ukształtowanie pojęć,
• akty i gatunki mowy w różnych językach i kulturach,
• różnice w kategoryzacjach rzeczywistości,
• kulturowe determinacje zachowań komunikacyjnych (w tym modeli grzeczności).
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza(k_W01).
Student zna i rozumie: wielorakie związki między kulturą i językiem, osadzenie języka w kulturze wpisane w gramatykę, znaczenie słów, akty mowy, gatunki, zachowania komunikacyjne (jak grzeczność), a także relacje odwrotne – wpływ języka na kulturę. Zna podstawowe pojęcia językoznawstwa antropologicznego i kulturowego. Zna pojęcie językowego obrazu świata i sposoby jego odtwarzania. Ma świadomość językowo-kulturowego zróżnicowania świata.
2. Umiejętności (K_U10)
Student jest gotów do: samodzielnego odnajdywania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji z zakresu lingwistyki antropologiczno-kulturowej, do wyjaśniania określonych zjawisk językowo-kulturowych w świetle dotychczasowej wiedzy naukowej z zakresu tych subdyscyplin.
3. Kompetencje społeczne (K_K03, K_K05)
Student ma świadomość wartości języka/-ów ojczystego/-ych dla zachowania kultury ojczystej i kultur świata, ma poczucie potrzeby pracy na rzecz tych wartości i poczucie odpowiedzialności za nie, prezentuje otwartą, aprobatywną postawę wobec ludzi różnych języków i kultur, rozumiejąc kulturowe zdeterminowanie języka (i myślenia).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z lekturą, referat/prezentacja multimedialna
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Kolokwium zaliczeniowe (efekty 1,2); Zadania cząstkowe (efekty 1,2, 3).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i kolokwium zaliczeniowego (60%).
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
Anusiewicz J., Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wrocław 1994. Bartmiński J., Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006 (lub wyd.nast.). Bartmiński J., Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin 2007 (lub wyd. nast.).
Językowy obraz świata, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 1990 (lub wyd. nast.).
Wierzbicka A., Język – umysł – kultura, Warszawa 1999.
Wierzbicka A., Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, Warszawa 2013
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
Ahearn L. M., Antropologia lingwistyczna. Wprowadzenie, Kraków 2013.
Chruszczewski P. P., Językoznawstwo antropologiczne. Zadania i metody, Wrocław 2011.
Językowa kategoryzacja świata, red. R. Grzegorczykowa, A. Pajdzińska, Lublin 1996.
Lingwistyka kulturowa i międzykulturowa, red. W. Czachur, Warszawa 2017.
Żydek-Bednarczuk, U.: Spotkanie kultur. Komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce, Katowice 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: