Wybrane zagadnienia współczesnej literatury polskiej i powszechnej 1 1.S3.ED.23
Treści programowe
A. Problematyka wykładu
Poezja
• Poezja wojny [Krzysztof K. Baczyński, Tadeusz Gajcy – środowisko „Sztuki i Narodu”; Czesław Miłosz] i porażenie wojną [Tadeusz Różewicz]
• Główne tendencje w poezji lat 1944-1948 [poezja Juliana Przybosia, Mieczysława Jastruna, Konstantego I. Gałczyńskiego, Leopolda Staffa, Władysława Broniewskiego]
• Poezja w latach 1948-1955 [tzw. pokolenie „pryszczatych”]
• Poezja odwilżowa po 1956 roku. Spóźnione debiuty (Zbigniew Herbert, Miron Białoszewski), redebiuty (Wisława Szymborska, Tadeusz Nowak, Aleksander Wat, ks. Jan Twardowski) i generacja „Współczesno-ści”. Wielonurtowość i wielostylowość nowej poezji (Stanisław Grochowiak, Jerzy Harasymowicz, Ernest Bryll, Jarosław M. Rymkiewicz, Andrzej Bursa, Halina Poświatowska, Urszula Kozioł i in.).
• Pokolenie 60 - poezja formulizmu (Krzysztof Gąsiorowski). Orientacja Hybrydy.
• Nowa Fala (Stanisław Barańczak, Ryszard Krynicki, Julian Kornhauser, Adam Zagajewski) i jej pokole-niowe odbicie w poezji Ewy Lipskiej i Rafała Wojaczka. Między kontestacją a prywatnością (grupa Tylicz i okolice).
• Pokolenie 76 – poezja Nowej Prywatności (Bronisław Maj, Krzysztof Lisowski, Jan Polkowski).
Proza
• Tematyka wojenna i obozowa w prozie [Tadeusz Borowski, Zofia Nałkowska Jan J. Szczepański; na emi-gracji: Gustaw Herling-Grudziński, Józef Czapski]
• Obrachunki z przeszłością [Stanisław Dygat, Zofia Nałkowska, Stefan Kisielewski].
• Powieść produkcyjna [B. Hamera, A. Ścibor-Rylski, J. Wilczek, T. Konwicki]
• Proza po roku 1956: Hłasko, „hłaskoidzi” i proza obyczajowa (Nowakowski, Brycht, Czycz); proza wiej-ska (Nowak, Myśliwski, Kawalec); proza o wojnie i historii (Krzysztoń, Odojewski, Terlecki); absurd i groteska (Mrożek). Proza Tadeusza Konwickiego.
• Proza odwilżowa starszych generacji (Marian Brandys, Andrzej Kuśniewicz, Teodor Parnicki, Jerzy An-drzejewski, Julian Stryjkowski, Stanisław Lem). „Małe narracje” Białoszewskiego.
• Proza i eseistyka na emigracji. Rola „Kultury” i Instytutu Literackiego w Paryżu. Znaczenie pisarstwa Wi-tolda Gombrowicza. Powieści, opowiadania i eseje Miłosza, Herlinga-Grudzińskiego, Mackiewicza. Eseje Stempowskiego. Diarystyka i epistolografia Bobkowskiego.
• Proza pokolenia 60 (Edward Stachura, Edward Redliński) i Nowej Fali.
Dramat
• Utwory sceniczne Witolda Gombrowicza jako źródło nowej dramaturgii po 1956 roku.
• Tadeusz Różewicz: dramat kompromitacji i redukcji.
• Sławomir Mrozek: teatr absurdu i politycznej paraboli.
Krytyka literacka i eseistyka
• Krytyka pokolenia 56 (Jan Błoński, Jacek Łukasiewicz, Jerzy Kwiatkowski, Ludwik Flaszen, Andrzej Ki-jowski, Janusz Sławiński, Edward Balcerzan, Jan Prokop, Michał Głowiński).
• Gawędy historycznoliterackie Jarosława M. Rymkiewicza.
• Eseje o sztuce Zbigniewa Herberta, historyczne Pawła Jasienicy, o „rodzinnej Europie” Miłosza.
• Rola Andrzeja K. Waśkiewicza w opisie pokolenia 60.
• „Krytyczne” pokolenie Nowej Fali.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Lektura monograficzna
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
k_W01 w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska
kulturowe oraz dotyczące ich metody i teorie literaturoznawcze i
językoznawcze (w tym tekstologiczne) wyjaśniające złożone
zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z
zakresu polonistycznego literaturoznawstwa i językoznawstwa z
elementami kulturoznawstwa (w tym edytorstwa i liternictwa),
tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z
zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru literaturoznawstwa i
językoznawstwa polskiego
k_W02 miejsce i znaczenie polskiego literaturoznawstwa i
językoznawstwa w systemie nauk humanistycznych i
społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz
kierunki ich rozwoju
k_W03 teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z
zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa oraz szczegółową z
zakresu edytorstwa (projektowania i przygotowywania do druku
publikacji zwartych i ciągłych)
k_W04 metody analizy, interpretacji oraz edycji, redakcji, korekty
tekstów literackich, naukowych oraz popularnonaukowych w
obrębie wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w
literaturoznawstwie
k_W05 poszczególne fazy powstania utworu literackiego, naukowego i
popularnonaukowego, jak również znaki stosowane w aparacie
krytycznym w wydaniach krytycznych dzieł literackich,
naukowych i popularnonaukowych przy zestawiania różnych
wersji tego samego tekstu literackiego
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI
k_U01 wykorzystywać posiadaną wiedzę literaturoznawczą i
językoznawczą (w tym szczególnie dotyczącą korekty, redakcji i
edycji krytycznej dzieł literackich, naukowych oraz
popularnonaukowych) – formułować i rozwiązywać złożone i
nietypowe problemy dotyczące zjawisk literackich oraz
wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
przez:
- właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących,
dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,
- właściwy dobór technik i metod pracy edytora związanych z
przygotowaniem tekstu do druku (m.in. prace organizacyjne,
adiustacja, dbałość o właściwy poziom merytoryczny,
artystyczny, graficzny, typograficzny wydawanego dzieła)
- dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym
zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT)
k_U02 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i
narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu
literaturoznawstwa i językoznawstwa (z możliwością
uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych, w tym szczególnie z
zakresu edytorstwa i liternictwa)
k_U03 rozpoznać teksty literackie oraz przeprowadzić ich krytyczną
analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod
literaturoznawczych pozwalających na ocenę ich znaczenia i
oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym
k_U04 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii
dotyczącej opisu tekstów literackich, naukowych
k_U05 brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i
stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym zjawisk kultury
oraz dyskutować o nich
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO
k_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i
językoznawczej (w tym z dziedziny edytorstwa) oraz uznawania
znaczenia wiedzy o literaturze, języku i kulturze w rozwiązywaniu
problemów poznawczych i praktycznych
k_K02 wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania
działalności na rzecz środowiska społecznego
k_K04 uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego
różnorodnych form
Kryteria oceniania
zaliczenie całego kursu (wykładu) odbywa się w drodze egzaminu ustnego
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Wykaz literatury
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
Uwaga:
Prowadzący konwersatorium wyznacza na początku semestru lektury podejmowane wspólnie ze stu-dentami na zajęciach, pozostała literatura do samodzielnego studiowania.
Podstawowa literatura przedmiotu:
Edward Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1965. Część I: Strategie liryczne, Warszawa 1982; Cz.II: Ideologie artystyczne, Warszawa 1988;
Stanisław Burkot, Literatura polska w latach 1939-1989, Warszawa 1992.
Tadeusz Drewnowski, Próba scalenia. Obiegi – wzorce – style, wydanie drugie poprawione, Warszawa 2003.
Andrzej Zawada, Literackie półwiecze 1939-1989, Wrocław 2001.
Przemysław Czapliński, Piotr Śliwiński, Literatura polska 1976-1998, Kraków 1999.
Stanisław Stabro, Literatura polska 1944-2000 w zarysie, wydanie drugie poprawione, Kraków 2005.
Jerzy Święch, Literatura wojny. 1939-1945, Warszawa 1999.
Obowiązkowa literatura podmiotu:
Poezja:
Krzysztof K. Baczyński, Wybór poezji. Oprac. J. Święch, Wrocław 1989, BN I, 265.
Stanisław Barańczak, Wiersze wybrane, PIW, Warszawa 1998.
Miron Białoszewski, Utwory zebrane, Warszawa 1987, t. 1 [Obroty rzeczy, Rachunek zachciankowy, Mylne wzruszenia];
Debiuty poetyckie 1944-1960. Wiersze, autointerpretacje, opinie krytyczne. Wybór i oprac. J. Kajtoch, J. Skórnicki, Warszawa 1972 [tu: J. Harasymowicz, H. Poświatowska, S. Swen-Czachorowski, J. M. Rymkie-wicz, T. Nowak].
Kolumbowie i współcześni. Antologia poezji polskiej po roku 1939. Wybór i układ: Andrzej Lam, Warszawa 1976 [tu: T. Borowski, J. Ficowski, S. Czycz, A. Bursa, A. Międzyrzecki, U. Kozioł, E. Bryll].
Tadeusz Gajcy, Wybór poezji. Oprac. S. Bereś, Wrocław 1992, BN I, 283.
Stanisław Grochowiak, Wiersze wybrane, Czytelnik, Warszawa 1978;
Zbigniew Herbert, Wiersze wybrane, PIW, Warszawa 1998;
Tymoteusz Karpowicz, Poezje wybrane, Wrocław 1976.
Julian Kornhauser, Wiersze zebrane, oprac. A. Gleń i J. Kornhauser, Poznań 2016.
Czesław Miłosz, Poezje, Warszawa 1988;
Określona epoka. Nowa Fala 1968-1993. Wiersze i komentarze. Wybrał, ułożył i skomentował Tadeusz Ny-czek, Kraków 1994 [tu zwłaszcza: Ewa Lipska, Rafał Wojaczek, Julian Kornhauser, Krzysztof Karasek, Ry-szard Krynicki].
Tadeusz Różewicz, Poezje, t. 1-2, Kraków 1988;
Wisława Szymborska, Poezje. Przedmową opatrzył J. Kwiatkowski, Warszawa 1987;
Adam Zagajewski, Dzikie czereśnie. Wybór wierszy, Kraków 1992.
Aleksander Wat, Poezje zebrane. Oprac. A. Micińskiej i J. Zielińskiego, Kraków 1992.
Proza:
Jerzy Andrzejewski, Ciemności kryją ziemię, Bramy raju. W: Tegoż, Trzy opowieści, Warszawa 1973;
Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego, Warszawa 1970;
Tadeusz Borowski, Utwory wybrane. Oprac. Andrzej Werner, Wrocław 1991, BN.
Leopold Buczkowski, Czarny potok, Warszawa 1959.
Stanisław Dygat, Jezioro Bodeńskie, Warszawa 1946 i wyd. następne;
Witold Gombrowicz, Trans-Atlantyk. W: Tegoż, Trans-Atlantyk, Ślub. Komentarz autora, Warszawa 1957 [lub: Pornografia];
Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat. Zapiski sowieckie, Londyn 1953 i wyd. kolejne;
Marek Hłasko, Pierwszy krok w chmurach. Opowiadania, Warszawa 1957;
Tadeusz Konwicki, Sennik współczesny, Warszawa 1963 oraz: Kompleks polski, Warszawa 1977;
Stanisław Lem, Solaris, Kraków 1969;
Czesław Miłosz, Dolina Issy, Kraków 1981;
Wiesław Myśliwski, Nagi sad, Warszawa 1967 [lub: Kamień na kamieniu, Warszawa 1984];
Z. Nałkowska, Medaliony, Warszawa 1946 i wyd. następne;
Tadeusz Nowak, A jak królem, a jak katem będziesz, Warszawa 1968;
Julian Stryjkowski, Austeria, Warszawa 1966;
J. J. Szczepański, Polska jesień, Warszawa 1955 i wyd. następne;
Dramat:
Antologia dramatu. T. 1-2, wybór i posłowie J. Koenig, Warszawa 1976 [tu: Z. Herbert, M. Białoszewski, E. Bryll]
Witold Gombrowicz, Ślub. W: Tegoż, Trans-Atlantyk, Ślub. Komentarz autora, Warszawa 1957;
Sławomir Mrożek, Tango, Emigranci. W: Tegoż, Utwory sceniczne, Kraków 1973, t. 1-2;
Tadeusz Różewicz, Kartoteka, Świadkowie albo nasza mała stabilizacja. W: Tegoż, Utwory sceniczne, Wro-cław 1972;
Krytyka, eseistyka, dzienniki:
Jan Błoński, Odmarsz, Kraków 1978;
Witold Gombrowicz, Dziennik (l tom do wyboru spośród: Dziennik 1953-1956, Paryż 1957; Dziennik 1957-1961, Paryż 1962; Dziennik 1961-1966, Paryż 1966);
Zbigniew Herbert, Barbarzyńca w ogrodzie, Lublin 1991;
G. Herling-Grudziński, Dziennik pisany nocą 1971-1972, Paryż 1973; Dziennik pisany nocą 1977-1979, Pa-ryż 1990; Dziennik pisany nocą 1980-1983, Paryż 1984; Dziennik pisany nocą 1984-1988, Paryż 1989 (1 tom do wyboru);
Jerzy Kwiatkowski, Klucze do wyobraźni. Szkice o poetach współczesnych, Warszawa 1973;
Czesław Miłosz, Rodzinna Europa, wyd. dowolne;
Jerzy Stempowski, Eseje. Oprac. Wojciech Karpiński, Kraków 1984 (zwłaszcza: Esej berdyczowski; Esej dla Kassandry).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: