Wybrane zagadnienia współczesnej literatury polskiej i powszechnej 2 1.S3.ED.26
Treści programowe
A. Problematyka wykładu
1) Sytuacja historyczna i historyczno-literacka po roku 1989 [likwidacja cenzury, „koniec centrali” – „po-wrót centrali”].
2) Pokolenie „bruLionu”. Manifesty, estetyka i anty-estetyka, hiperealizm, o’haryzm, „klasycyści – barba-rzyńcy” [Twórczość poetycka: Jacek Podsiadło, Marcin Baran, Marcin Świetlicki, Krzysztof Koehler, Woj-ciech Wencel, Darek Foks].
3) Proza kobieca i feminizm [Manuela Gretkowska, Olga Tokarczuk, Ewa Kuryluk, Izabela Filipiak, Nata-sza Goerke].
4) Proza małych ojczyzn [Paweł Huelle, Stefan Chwin, Aleksander Jurewicz, Krzysztof Myszkowski, Julian Kornhauser, Henryk Waniek, Feliks Netz].
5) Powieść popularna (Krajewski, Sapkowski). Medialność literatury – „międzyepokowość” zamiast „litera-tury przełomu”.
6) Proza Andrzeja Stasiuka [Dukla, Biały kruk, Opowieści galicyjskie, Jadąc do Badabag].
7) Twórczość „starych mistrzów” [Tadeusz Różewicz; Julia Hartwig; Zbigniew Herbert; Czesław Miłosz; Wisława Szymborska].
8) Ruch czasopiśmienniczy w Polsce po roku 1989.
9) Krytyka literacka – spory, normy, style [Marian Stala, Dariusz Nowacki, Karol Maliszewski, Piotr Śliwiń-ski, Przemysław Czapliński; Julian Kornhauser, Jacek Gutorow].
10) Literatura w internecie – tzw. liternet.
B. Problematyka ćwiczeń / konwersatorium / laboratorium
Analiza wybranych przez prowadzącego tekstów literackich oraz zjawisk historyczno- i krytycznoliterackich
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
k_W01 w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska
kulturowe oraz dotyczące ich metody i teorie literaturoznawcze i
językoznawcze (w tym tekstologiczne) wyjaśniające złożone
zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z
zakresu polonistycznego literaturoznawstwa i językoznawstwa z
elementami kulturoznawstwa (w tym edytorstwa i liternictwa),
tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z
zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru literaturoznawstwa i
językoznawstwa polskiego
k_W02 miejsce i znaczenie polskiego literaturoznawstwa i
językoznawstwa w systemie nauk humanistycznych i
społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz
kierunki ich rozwoju
k_W03 teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z
zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa oraz szczegółową z
zakresu edytorstwa (projektowania i przygotowywania do druku
publikacji zwartych i ciągłych)
k_W04 metody analizy, interpretacji oraz edycji, redakcji, korekty
tekstów literackich, naukowych oraz popularnonaukowych w
obrębie wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w
literaturoznawstwie
k_W05 poszczególne fazy powstania utworu literackiego, naukowego i
popularnonaukowego, jak również znaki stosowane w aparacie
krytycznym w wydaniach krytycznych dzieł literackich,
naukowych i popularnonaukowych przy zestawiania różnych
wersji tego samego tekstu literackiego
k_U08 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI
k_U01 wykorzystywać posiadaną wiedzę literaturoznawczą i
językoznawczą (w tym szczególnie dotyczącą korekty, redakcji i
edycji krytycznej dzieł literackich, naukowych oraz
popularnonaukowych) – formułować i rozwiązywać złożone i
nietypowe problemy dotyczące zjawisk literackich orazwykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
przez:
- właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących,
dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,
- właściwy dobór technik i metod pracy edytora związanych z
przygotowaniem tekstu do druku (m.in. prace organizacyjne,
adiustacja, dbałość o właściwy poziom merytoryczny,
artystyczny, graficzny, typograficzny wydawanego dzieła)
- dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym
zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT)
k_U02 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i
narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu
literaturoznawstwa i językoznawstwa (z możliwością
uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych, w tym szczególnie z
zakresu edytorstwa i liternictwa)
k_U03 rozpoznać teksty literackie oraz przeprowadzić ich krytyczną
analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod
literaturoznawczych pozwalających na ocenę ich znaczenia i
oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym
k_U04 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii
dotyczącej opisu tekstów literackich, naukowych
k_U08 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe zycie
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI
k_U01 wykorzystywać posiadaną wiedzę literaturoznawczą i
językoznawczą (w tym szczególnie dotyczącą korekty, redakcji i
edycji krytycznej dzieł literackich, naukowych oraz
popularnonaukowych) – formułować i rozwiązywać złożone i
nietypowe problemy dotyczące zjawisk literackich oraz
wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
przez:
- właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących,
dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,
- właściwy dobór technik i metod pracy edytora związanych z
przygotowaniem tekstu do druku (m.in. prace organizacyjne,
adiustacja, dbałość o właściwy poziom merytoryczny,
artystyczny, graficzny, typograficzny wydawanego dzieła)
- dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym
zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT)
k_U02 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i
narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu
literaturoznawstwa i językoznawstwa (z możliwością
uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych, w tym szczególnie z
zakresu edytorstwa i liternictwa)
k_U03 rozpoznać teksty literackie oraz przeprowadzić ich krytyczną
analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod
literaturoznawczych pozwalających na ocenę ich znaczenia i
oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym
k_U04 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii
k_U05 brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i
stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym zjawisk kultury
oraz dyskutować o nich
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO
k_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i
językoznawczej (w tym z dziedziny edytorstwa) oraz uznawania
znaczenia wiedzy o literaturze, języku i kulturze w rozwiązywaniu
problemów poznawczych i praktycznych
k_K02 wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania
działalności na rzecz środowiska społecznego
k_K04 uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego
różnorodnych form
dotyczącej opisu tekstów literackich,
Kryteria oceniania
Zależne od cyklu prowadzenia przedmiotu. Szczegółowe informacje podaje prowadzący(-a) na początku semestru.
Literatura
Uwaga:
Prowadzący konwersatorium wyznacza na początku semestru lektury podejmowane wspólnie ze stu-dentami na zajęciach, pozostała literatura do samodzielnego studiowania.
Poezja:
Antologia nowej poezji polskiej 1990-1999, wybór i oprac. R. Honet, M. Czyżowski, Kraków 2000.
Barańczak S., Chirurgiczna precyzja, Kraków 1998.
Hartwig J., Bez pożegnania, Warszawa 2004.
Herbert Z., Epilog burzy, Wrocław 1998.
Karpowicz T., Słoje zadrzewne, Wrocław 1999.
Kornhauser J., Kamyk i cień, Poznań 1996.
Krynicki R., Kamień, szron, Kraków 2004.
Macie swoich poetów. Liryka polska urodzona po 1960 roku. Wypisy, wybór i opracowanie: P. Dunin-Wąsowicz, J. Klejnocki, K. Varga, Warszawa 1996.
Poza słowa. Antologia wierszy z lat 1976–2006, red. Tadeusza Dąbrowski, Gdańsk 2007.
Miłosz Cz., Piesek przydrożny, Kraków 1997.
Miłosz Cz., To, Kraków 2000.
Podsiadło J., Wiersze zebrane, t. I-II, Warszawa 1998.
Różewicz T., Nożyk profesora, Wrocław 2001.
Szymborska W., Dwukropek, Kraków 2005.
Proza:
Chwin S., Hanemann, Gdańsk 1995.
Kornhasuer J., Dom, sen i gry dziecięce. Opowieść sentymentalna, Kraków 1995.
Libera A., Madame. Romans edukacyjny, Kraków 1998.
Myśliwski W., Widnokrąg, Warszawa 1996.
Pilch J., Pod Mocnym Aniołem, Kraków 2000.
Stasiuk A., Jadąc do Babadag, Wołowiec 2004.
Tokarczuk O., E.E., Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: