Elementy archiwistyki i dokumentalistyki 1.S3.ED.3
W ramach zajęć przekazana zostaje wiedza o historii archiwów i bibliotek oraz zasadach ich obecnego funkcjonowania w oparciu o konkretne przykłady. Dzięki tym informacjom student buduje swój warsztat badawczy i zawodowy umożliwiający realizację prac bibliograficznych, dokumentacyjnych, biograficznych, a także prac bibliotekarskich. Dzięki temu, że zajęcia prowadzone są w siedzibie archiwum państwowego student ma bezpośredni kontakt z materiałami archiwalnymi. Na zajęciach zapoznaje się ponadto z podstawami archiwistyki oraz zasadami tworzenia informatycznych baz danych na konkretnych przykładach.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
k_W01 w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska
kulturowe oraz dotyczące ich metody i teorie literaturoznawcze i
językoznawcze (w tym tekstologiczne) wyjaśniające złożone
zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z
zakresu polonistycznego literaturoznawstwa i językoznawstwa z
elementami kulturoznawstwa (w tym edytorstwa i liternictwa),
tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z
zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru literaturoznawstwa i
językoznawstwa polskiego
k_W02 miejsce i znaczenie polskiego literaturoznawstwa i
językoznawstwa w systemie nauk humanistycznych i
społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz
kierunki ich rozwój
k_W06
podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania oraz
pojęcia związane z badaniami literaturoznawczymi, w tym
dotyczącymi edytorstwa i liternictw
k_W08 zasady działania systemów i instytucji kulturalnych właściwych
dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla
literaturoznawstwa (przede wszystkim wydawniczej, jak również
edukacyjnej, kulturalnej, medialnej
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI
k_U01 wykorzystywać posiadaną wiedzę literaturoznawczą i
językoznawczą (w tym szczególnie dotyczącą korekty, redakcji i
edycji krytycznej dzieł literackich, naukowych oraz
popularnonaukowych) – formułować i rozwiązywać złożone i
nietypowe problemy dotyczące zjawisk literackich oraz
wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
przez:
- właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących,
dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,
- właściwy dobór technik i metod pracy edytora związanych z
przygotowaniem tekstu do druku (m.in. prace organizacyjne,
adiustacja, dbałość o właściwy poziom merytoryczny,
artystyczny, graficzny, typograficzny wydawanego dzieła)
- dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym
zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT)
k_U04 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii
dotyczącej opisu tekstów literackich, naukowych i
popularnonaukowych posługując się filologicznymi i
tekstologicznymi metodami badawczymi
k_U05 brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i
stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym zjawisk kultury
oraz dyskutować o nich
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO
k_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i
językoznawczej (w tym z dziedziny edytorstwa) oraz uznawania
znaczenia wiedzy o literaturze, języku i kulturze w rozwiązywaniu
problemów poznawczych i praktycznych
k_K02 wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania
działalności na rzecz środowiska społecznego
Kryteria oceniania
Praca zaliczeniowa polegająca na opracowaniu wybranych materiałów archiwalnych.
Literatura
H. ROBÓTKA, Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2002;
A. TOMCZAK, Zarys dziejów archiwów polskich, Toruń 1982.
Archiwa polskie i ich zbiory, red. Kazimierz Kozłowski, Warszawa-Szczecin 2000;
Archiwa w postaci cyfrowej, Warszawa 2003.
Metodyka pracy archiwalnej, red. S. Nawrocki, S. Sierpowski, Poznań 1988.
E. ROSOWSKA, Archiwa w polityce Unii Europejskiej. Vademecum, Warszawa 2004;
Archiwistyka na studiach historycznych, red. Wanda Roman, Warszawa 2004.
H.E. WYCZAWSKI, Przygotowanie do studiów w archiwach kościelnych, Kalwaria Zebrzydowska 1989.
S. OLCZAK, Kancelaria kościelna w okresie staropolskim, ABMK 64:1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: