Warsztaty językowo-stylistyczne 1.S3.ED.34
Treści:
Norma językowa i jej warianty
Norma leksykalna, frazeologiczna, składniowa i interpunkcyjna.
Nazwy własne (pisownia i odmiana).
Wydawnictwa kodyfikujące normę językową. Poradnictwo językowe.
Akt komunikacji językowej i jego kulturowe uwarunkowania.
Kompetencja komunikacyjna, językowa, stylistyczna, tekstotwórcza.
Wpływ kompetencji językowo-stylistycznej na zrozumiałość wypowiedzi (na przykładzie wybranych dyskursów).
Cechy dobrego stylu.
Zasady komunikacyjne Grice'a.
Analiza normatywna wybranych tekstów.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA: student(-ka) zna i rozumie
k_W01 w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska kulturowe oraz dotyczące ich metody i teorie literaturoznawcze i
językoznawcze (w tym tekstologiczne) wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu
polonistycznego literaturoznawstwa i językoznawstwa z elementami kulturoznawstwa (w tym edytorstwa i liternictwa), tworzące jej
podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru literaturoznawstwa i językoznawstwa polskiego
k_W02 miejsce i znaczenie polskiego literaturoznawstwa i językoznawstwa w systemie nauk humanistycznych i społecznych, ich specyfikę
przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki ich rozwoju
k_W06 podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania oraz
pojęcia związane z badaniami literaturoznawczymi, w tym dotyczącymi edytorstwa i liternictwa
k_W07 zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
UMIEJĘTNOŚCI: student(-ka) potrafi
k_U01 wykorzystywać posiadaną wiedzę literaturoznawczą i
językoznawczą (w tym szczególnie dotyczącą korekty, redakcji i
edycji krytycznej dzieł literackich, naukowych oraz
popularnonaukowych) – formułować i rozwiązywać złożone i
nietypowe problemy dotyczące zjawisk literackich oraz
wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
przez:
- właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących,
dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,
- właściwy dobór technik i metod pracy edytora związanych z
przygotowaniem tekstu do druku (m.in. prace organizacyjne,
adiustacja, dbałość o właściwy poziom merytoryczny,
artystyczny, graficzny, typograficzny wydawanego dzieła)
- dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym
zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT)
k_U02 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i
narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu
literaturoznawstwa i językoznawstwa (z możliwością
uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych, w tym szczególnie z
zakresu edytorstwa i liternictwa)
k_U04 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii
dotyczącej opisu tekstów literackich, naukowych i
popularnonaukowych posługując się filologicznymi i
tekstologicznymi metodami badawczymi
k_U08 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe
życie
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: student(-ka) jest gotowa do
k_K02 wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania
działalności na rzecz środowiska społecznego
k_K03 odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych wydawcy,
redaktora, korektora, osoby zarządzającej wydawnictwem, w tym:
- przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych,
- dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Kryteria oceniania
- analiza normatywna różnorodnych tekstów;
- ćwiczenia w sprawnym i poprawnym redagowaniu gatunków użytkowych;
- referowanie wybranych zagadnień.
Kryteria oceny: udział w praktycznym rozwiązywaniu problemów podczas analizy normatywnej tekstów (40%); referowanie wybranych zagadnień (20%); pisemna praca zaliczeniowa 40%)
Literatura
Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja. Słowotwórstwo. Składnia, Warszawa 2006.
Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009.
Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005.
Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów. Red. E. Bańkowska i A. Mikołajczuk, Kraków 2006.
Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych. Red. M. Zaśko-Zielińska, T. Piekot i in., Wrocław 2008.
Współczesny język polski. Red. J. Bartmiński, Lublin 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: