Warsztaty badawcze 1.S3.ED.39
Warsztaty badawcze - zróżnicowane formy spotkania ze światem literackim i nieliterackim (korespondencje i pogranicza sztuk i języków: werbalne/ niewerbalne/ malarskie/ muzyczne/ wizualne/ multimedialne);
Doświadczenie literatury w jej wielopostaciowych wyglądach, "scenariuszach" wykonawczych i aktach wykonawczych ("litera lektury"/ sugestie lektury/ modelowanie czytelnika/ intencje tekstu/ intencje czytelnika/ literatura w czytelniku/ Interpretacje ) - fakty literackie i efekty wykonawcze (w tym np. adaptacja jako sztuka przekładu/ ekfrasis/ przekłady intersemiotyczne/ poezja konkretna/ literatura i poetyki wizualne/ światło obrazu)
Literatura - Język performatywny;
Literatura między tekstami/ między stylami/ miedzy podmiotami - intersemiotyczne znaki, konstelacje i relacje / dialog tekstów i podmiotów: "Aluzje i parafrazy są elementem wszelkiego cywilizowanego dialogu [..] Jednym z celów dzieła sztuki jest tworzenie dłużników; paradoks polega na tym, że im głębiej artysta tkwi w długach, tym jest bogatszy" (Josif Brodski, W cieniu Dantego, 1977) - literackie "gry" intertekstualne z efektem powtórzenia i różnicy (przykłady);
Kondycja literatury we współczesnym świecie (Olgi Tokarczuk mowa noblowska i eseje "Czuły narrator") - doświadczenie literatury - literatura doświadczenia - humanistyka i terapia ("Bieguni" - gatunek podróż/ psychologia podróżna) psychologia podrózna
Genologia multimedialna na warsztacie literacko-kulturowych oglądów (światy tekstowe/ światy multikulturowe/ palimpsesty/ formy i języki multimedialne/ formy liberackie/ multimedialne: np. "21 liter" Fajfera; wiersze w pudełku Krystyny Miłobędzkiej, "Dwanaście kolorowych wierszy" albo Herty Muller oryginalne wiersze-kolaże w pudełku: "Strażnik bierze swój grzebień. O odchodzeniu i odcięciu"/ spektakle-interpretacje jak wiersze Wisławy Szymborskiej w spektaklach świetlnych Jenny Holzner.
Teksty literackie - przekraczanie granic tekstu/ gatunki "zmącone/ formy nieforemne/ wiersze w ruchu: skreślenia, zamazania, palimpsesty - Tadeusza Różewicza gry tekstowe i z tekstami). Typografia semiotycznie cechowana/ semiotyka strony/ światło - szczeliny między słowami/ między wersami / między znakami/ "Antykody" Havla (wiersze typograficzne/ wizualne/ wiersze-obrazy) - Literatura - Tropy interpretacji - fakty i efekty lektury (stuka literacka na warsztacie literaturoznawcy: krytyk literacki/ czytelnik-znawca/ przykład tekstu literackiego w czytaniu krytyka, np. książki z nagrodą literacką Nike );
Sztuka reportażu czyli literackość na pograniczach (zob. np. Mariusz Szczygieł Nie ma 2018);
Literatura i kultura / Moje/ Twoje/ Cudze/ Obce. Literatura między tekstami i kulturami - dialog kultur - kultura dialogu (Przypadki literackie świata dialogowo rozmówionego" - jak Olgi Tokarczuk Księgi Jakubowe ("księga" kultur i języków)
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2022/23-Z: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
WIEDZA: student(-ka) zna i rozumie
k_W01 w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska kulturowe oraz dotyczące ich metody i teorie literaturoznawcze i
językoznawcze (w tym tekstologiczne) wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu
polonistycznego literaturoznawstwa i językoznawstwa z elementami kulturoznawstwa (w tym edytorstwa i liternictwa), tworzące jej
podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru literaturoznawstwa i językoznawstwa polskiego
k_W02 miejsce i znaczenie polskiego literaturoznawstwa i językoznawstwa w systemie nauk humanistycznych i społecznych, ich specyfikę
przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki ich rozwoju
k_W06 podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania oraz
pojęcia związane z badaniami literaturoznawczymi, w tym dotyczącymi edytorstwa i liternictwa
k_W07 zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
UMIEJĘTNOŚCI: student(-ka) potrafi
k_U01 wykorzystywać posiadaną wiedzę literaturoznawczą i
językoznawczą (w tym szczególnie dotyczącą korekty, redakcji i
edycji krytycznej dzieł literackich, naukowych oraz
popularnonaukowych) – formułować i rozwiązywać złożone i
nietypowe problemy dotyczące zjawisk literackich oraz
wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
przez:
- właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących,
dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,
- właściwy dobór technik i metod pracy edytora związanych z
przygotowaniem tekstu do druku (m.in. prace organizacyjne,
adiustacja, dbałość o właściwy poziom merytoryczny,
artystyczny, graficzny, typograficzny wydawanego dzieła)
- dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym
zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT)
k_U02 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i
narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu
literaturoznawstwa i językoznawstwa (z możliwością
uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych, w tym szczególnie z
zakresu edytorstwa i liternictwa)
k_U04 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii
dotyczącej opisu tekstów literackich, naukowych i
popularnonaukowych posługując się filologicznymi i
tekstologicznymi metodami badawczymi
k_U08 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe
życie
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: student(-ka) jest gotowa do
k_K02 wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania
działalności na rzecz środowiska społecznego
k_K03 odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych wydawcy,
redaktora, korektora, osoby zarządzającej wydawnictwem, w tym:
- przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych,
- dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Kryteria oceniania
Zaliczenia na ocenę są wypadkową aktywności studenta na zajęciach: 50 %: - cząstkowe sprawdziany wiedzy i umiejętności (ustne/ pisemne ujęcia problemów i rozwiązań warsztatowych/ rozwiązania nowatorskie literatury i nauki o literaturze/ aktywne scenariusze badawcze)/ obecność na zajęciach; Oceny prac indywidualnych: dzieło literackie w czytaniu literaturoznawców (wokół "litery lektury" i interpretacji. Wnioski warsztatowo-badawcze) - 50%
Literatura
Badania porównawcze. Dyskusja o metodzie red. A. Nowicka-Jezowa, 1998 (tu: Intertekstualność w badaniach porównawczych - dyskusja);
Barth R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, 1996;
W. Bolecki, Teksty i pre-teksty,Z zagadnień związków międzytekstowych w literaturze polskiej XX wieku, 1991 (tu: Spójność tekstu (literackiego) jest konwencją);
J. Culler, Język performatywny, [w:] tegoż, Teoria literatury, 1997
Dobrzyńska T., Interpretacja wypowiedzi metaforycznych, [w:] tejże, Mówiąc przenośnie, 1994;
Dobrzyńska T., Tekst w perspektywie stylistycznej, [w:] tejże, Tekst - styl - poetyka 2003;
Głowiński M., Wartościowanie w badaniach literackich, [w:] tegoż, Poetyka i okolice 1982;
Grochowski,Ttekstowe hybrydy. Literackość i jej pogranicza, 2000;
Jauss R. H., Historia literatury jako prowokacja, 1999;
J. Sławiński, Funkcje krytyki literackiej, [w:] tegoż, Dzieło, Język. Tradycja,
Prace zebrane, 2000;
Między tekstami. Interekstualność, red. J. Ziomek, J. Sławiński, 1992
Przekraczanie granic. O twórczości Tadeusza Różewicza, red. W. Browarny, J. Orska, A. Poprawa, 2007 (artykuł do wyboru);
Nycz R., Literatura: litery lektura. O tekście, interpretacji, doświadczeniu rozumienia i doświadczeniu czytania. Z dodatkiem studium przypadku "Wagonu" Adama Ważyka, [w:] tegoż, Poetyka doświadczenia. Teoria - nowoczesność - literatura, 2012 ;
Wysłouch S., Literatura a sztuki wizualne, 1994;
Wysłouch S., Werbocentryzm - uzurpacje i ograniczenia, [w:] Poetyka bez granic, red. W. Bolecki, W. Ttomasik, 1995
Ziomek J. Obrona potoczna historii literatury czyli półka czytelnika i półka badacza, [w:] tegoż, Prace ostatnie, 1994;
Tokarczuk O., "Czuły narrator" (mowa noblowska) oraz Czuły narrator. Eseje, 2020.
Pogranicza i korespondencje sztuk, red. T. Cieślikowska, J. Sławiński (artykuł do wyboru);
T. Cieślikowska, W kregu genologii. intertekstualności, teorii sugestii, 1995;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: