Elementy bibliotekoznawstwa 1.S3.ED.52
- Wyjaśnienie znaczenia słowa „biblioteka”. Początki polskiego bibliotekoznawstwa. Bibliotekarstwo a bibliotekoznawstwo.
- Bibliotekoznawstwo jako dyscyplina naukowa (samodzielna i autonomiczna) o charakterze interdyscyplinarnym. Metody badawcze.
- Organizacja i zarządzanie zbiorami.
- Obraz i zadania bibliotekarza.
- Kryteria podziału bibliotek (formy wykonywania usług, zakres tematyczny, metody udostępniania zbiorów, zasięg terytorialny, osobowość prawna).
- Charakterystyka bibliotek akademickich.
- Księgozbiory bibliotek zakonnych.
- Historia i zadania bibliotek zabawkowych.
- Księgozbiory bibliotek muzealnych.
- Czynniki wpływające na wzrost czytelnictwa.
- Działalność wydawnicza bibliotek.
- Edycje bibliofilskie. Zamiłowania bibliofilskie Edwarda Koźmiana.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
k_W01 w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska
kulturowe oraz dotyczące ich metody i teorie literaturoznawcze i
językoznawcze (w tym tekstologiczne) wyjaśniające złożone
zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z
zakresu polonistycznego literaturoznawstwa i językoznawstwa z
elementami kulturoznawstwa (w tym edytorstwa i liternictwa),
tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z
zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru literaturoznawstwa i
językoznawstwa polskiego
k_W02 miejsce i znaczenie polskiego literaturoznawstwa i
językoznawstwa w systemie nauk humanistycznych i
społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz
kierunki ich rozwoju
k_W06 podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania oraz
pojęcia związane z badaniami literaturoznawczymi, w tym
dotyczącymi edytorstwa i liternictwa
k_W07 zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa
autorskiego
k_W08 zasady działania systemów i instytucji kulturalnych właściwych
dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla
literaturoznawstwa (przede wszystkim wydawniczej, jak również
edukacyjnej, kulturalnej, medialnej)
k_U01 wykorzystywać posiadaną wiedzę literaturoznawczą i
językoznawczą (w tym szczególnie dotyczącą korekty, redakcji i
edycji krytycznej dzieł literackich, naukowych oraz
popularnonaukowych) – formułować i rozwiązywać złożone i
nietypowe problemy dotyczące zjawisk literackich oraz
wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
przez:
- właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących,
dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,
- właściwy dobór technik i metod pracy edytora związanych z
przygotowaniem tekstu do druku (m.in. prace organizacyjne,
adiustacja, dbałość o właściwy poziom merytoryczny,
artystyczny, graficzny, typograficzny wydawanego dzieła)
- dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym
zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT)
k_U02 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i
narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu
literaturoznawstwa i językoznawstwa (z możliwością
uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych, w tym szczególnie z
zakresu edytorstwa i liternictwa)
k_U03 rozpoznać teksty literackie oraz przeprowadzić ich krytyczną
analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod
literaturoznawczych pozwalających na ocenę ich znaczenia i
oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym
k_U04 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii
dotyczącej opisu tekstów literackich, naukowych i
popularnonaukowych posługując się filologicznymi i
tekstologicznymi metodami badawczymi
k_U07 planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole (w
tym szczególnie zespole redakcyjnym, wydawniczym kierującym
procesem wydawniczym)
k_U08 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe
życie
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO
k_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i
językoznawczej (w tym z dziedziny edytorstwa) oraz uznawania
znaczenia wiedzy o literaturze, języku i kulturze w rozwiązywaniu
problemów poznawczych i praktycznych
k_K02 wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania
działalności na rzecz środowiska społecznego
k_K03 odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych wydawcy,
redaktora, korektora, osoby zarządzającej wydawnictwem, w
tym:
- przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od
innych,
- dbałości o dorobek i tradycje zawodu
k_K04 uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego
różnorodnych form
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- aktywność na zajęciach,
- wygłoszenie referatu,
- opracowanie ankiety na temat czytelnictwa i omówienie jej wyników.
Literatura
- J. Ratajewski, Wprowadzenie do bibliotekoznawstwa, czyli wiedza o bibliotece w różnych dawkach, Warszawa 2002.
- Tradycja i nowoczesność bibliotek akademickich, Rzeszów – Czarna 2005.
- A. Pettegree, A. der Weduwen, Biblioteki. Krucha historia, przekł. A. Nowak-Młynikowska, Sopot 2022.
- Bibliotekarstwo, red. A. Tokarska, Warszawa 2013.
- O etosie książki. Studia z dziejów bibliotek i kultury czytelniczej, red. T. Wilkoń, Katowice 2017.
- A. Chamera-Nowak, Biblioteka, której nie ma … Andrzej Edward Koźmian i jego książki, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: