Leksykografia 1.S3.ED.55
1. Zakres zainteresowań i status leksykografii; leksykografia a leksykologia.
2. Co to jest słownik? Słownik językowy a encyklopedia (słownik encyklopedyczny) – podobieństwa i różnice.
3.Typologia słowników językowych (podziały ze względu na różne kryteria).
4. Makro- i mikrostruktura słownika. Pojęcia artykuł hasłowy, hasło, wyraz hasłowy. Budowa artykułu hasłowego w słowniku ogólnym (różne sposoby realizacji poszczególnych elementów artykułu hasłowego w różnych słownikach)
5. Definicje i definiowanie jednostek leksykalnych. Typologie definicji. Struktura klasycznej definicji równościowej. Zasady poprawnego definiowania jednostek leksykalnych.
6. Typy informacji w artykule hasłowym: informacja etymologiczna w słowniku ogólnym (w porównaniu ze słownikami etymologicznymi), informacja gramatyczna, kwalifikatory i ich typy.
7. Dzieje leksykografii polskiej (słownik Mączyńskiego, Knapiusza, Trotza, Lindego, "słownik wileński", "słownik warszawski" , słownik języka polskiego pod red. T. Lehra-Spławińskiego).
8. Polska leksykografia powojenna i leksykografia najnowsza (słowniki drukowane a słowniki komputerowe: zdygitalizowane oraz prymarnie elektroniczne na przykładzie WSJP PAN).
9. Przegląd najważniejszych współczesnych polskich słowników ogólnych (SJPDor, MSJP, SJPSz, PSWP, SWJP, ISJP, USJP, WSJP) – podobieństwa i różnice w makro- i mikrostrukturze.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student zna podstawy teoretyczne leksykografii
- zna konwencje opisu stosowane w słownikach języka polskiego,
- zna dostępną współcześnie ofertę słowników.
k_W01 ; k_W03
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO
k_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i
językoznawczej (w tym z dziedziny edytorstwa) oraz uznawania
znaczenia wiedzy o literaturze, języku i kulturze w rozwiązywaniu
problemów poznawczych i praktycznych
Umiejętności:
- student posiada uniwersalne i zobiektywizowane narzędzia oceny słowników,
- posiada zdolność wyboru słownika odpowiedniego do indywidualnych potrzeb i rodzaju poszukiwanych informacji,
- potrafi "odczytywać" i interpretować informacje zawarte w słownikach.
k_U01
Kryteria oceniania
1. Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną.
2. Formy zaliczenia:
- test końcowy, sprawdzający wiedzę studenta na temat historii polskiej leksykografii, kryteriów typologii słowników językowych, przeznaczenia poszczególnych typów słowników i możliwych sposobów ich wykorzystania, konstytutywnych elementów mikro- i makrostruktury poszczególnych typów słowników, budowy i typów definicji słownikowych itp.;
- wypowiedzi ustne;
- praca na zajęciach.
3. Podstawowe kryteria:
ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych (test - 60% ocena pozytywna; wypowiedzi ustne, praca na zajęciach, frekwencja)
Literatura
Grochowski M., Zarys leksykologii i leksykografii. Zagadnienia synchroniczne, Toruń 1982.
Kania S., Tokarski J., Zarys leksykologii i leksykografii polskiej, Warszawa 1984.
Markowski A., Wykłady z leksykologii, Warszawa 2012.
Matuszczyk B., Słownik języka polskiego S. B. Lindego. Warsztat leksykografa, Lublin 2006.
Miodunka W., Podstawy leksykologii i leksykografii, Warszawa 1989.
Puzynina J., Thesaurus Grzegorza Knapiusza, siedemnastowieczny warsztat pracy nad językiem polskim, Wrocław 1961.
Urbańczyk S., Słowniki i encyklopedie. Ich rodzaje i użyteczność, wyd. IV zmienione i poszerzone, Kraków 2000.
Żmigrodzki P., Wprowadzenie do leksykografii polskiej, Katowice 2009.
www.leksykografia.uw.edu.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: