Przedmiot językoznawczy uzupełniający kanon 2: Wybrane zagadnienia frazeologii 1.S3.ED.61.3
1) miejsce frazeologii wśród innych działów językoznawstwa, jej przedmiot badań i podstawy teoretyczne; podstawowe pojęcia frazeologii; koncepcje i kryteria podziału związków frazeologicznych; wyraz a związek frazeologiczny; cechy definicyjne frazeologizmu; funkcje związków frazeologicznych;
2) motywacja związków frazeologicznych, źródła frazeologizmów;
3) wariantywność i derywacja we frazeologii;
4) relacje semantyczne zachodzące między związkami frazeologicznymi – polisemia, synonimia, antonimia;
5) słowniki frazeologiczne – miejsce frazeologii w słownikach ogólnych języka polskiego, budowa artykułu hasłowego w słowniku frazeologicznym;
6) frazeologia a frazematyka – pole badawcze, podstawowe założenia i pojęcia frazeologii nadawcy; skrzydlate słowa;
7) frazeologia a paremiologia;
8) poprawność frazeologiczna – pojęcie normy językowej i błędu językowego, najczęstsze typy błędów frazeologicznych;
9) frazeologia poszczególnych stylów i gatunków;
10) frazeologia a językowy obraz świata;
11) frazeologia gwarowa – jej obszar zainteresowań i metody badań, pojęcie frazeologizmu gwarowego.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
A) Wiedza:
1. student zna podstawowe pojęcia z zakresu frazeologii;
2. student zna określoną liczbę związków frazeologicznych.
k_W01; k_W02
B) Umiejętności: student potrafi:
1. rozpoznać związki frazeologiczne w wypowiedziach ustnych i tekstach pisanych;
2. prawidłowo używać związków frazeologicznych;
3. rozpoznać błędy frazeologiczne;
4. student rozumie procesy powstawania błędów frazeologicznych.
k_U01; k_U02
C) Kompetencje personalne i społeczne:
1. kształtowanie wrażliwości i świadomości językowej, zwłaszcza dotyczącej frazeologii.
k_K01
Kryteria oceniania
Kryteria zaliczenia przedmiotu:
Obecność na zajęciach – 40%
Aktywność na zajęciach (udział w dyskusji, rozwiązywanie zadań praktycznych) – 40%
Referat (wygłoszenie referatu na wybrany temat związany z problematyką zajęć) – 20%
Literatura
Bąba S., Twardy orzech do zgryzienia czyli o poprawności frazeologicznej, Poznań 1986.
Chlebda W., Elementy frazematyki. Wprowadzenie do frazeologii nadawcy, Łask 2003.
Lewicki A.M., Pajdzińska A., Frazeologia. W: Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2001, s. 315-333.
Lewicki A.M., Studia z teorii frazeologii, Łask 2003.
Pajdzińska A., Studia frazeologiczne, Łask 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: