Krytyka genetyczna 1.S3.ED.66
Krytyka genetyczna a edytorstwo. Pojęcia i strategie genetyki tekstów. Transliteracja rękopisu (ćwiczenia praktyczne). Edycja genetyczna a edycja krytyczna. Analizy i interpretacje dokumentów genezy - brulionów, czystopisów, odpisów redakcyjnych i teatralnych.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna pojęcia i strategie genetyki tekstów, rozróżnia rodzaje rękopisów, potrafi wykonać transliterację (w jej podstawowych odmianach) i zaprojektować edycję genetyczną, przeprowadzić analizę i interpretację tekstu na różnych etapach jego genezy.
W 1 – Student orientuje się w głównych odmianach publicystycznych form literatury (komentarz, esej, felieton, reportaż, wywiad, rozmowa,
recenzja).
k_W01 / P6S_WG
W 2 – Student zostaje zaznajomiony z diachronicznym ujęciem gatunków publicystycznych i literackich.
k_W05 / P6S_WK
W 3 – Student posiada wiedzę na temat odmian gatunkowych form publicystycznych w związku z rozwojem mediów.
k_W02 / P6S_WG
USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 1.S3.ED.36, w cyklu:
Strona 2 z 2
11.01.2023 18:23
W 4 – Student orientuje się w zasadach poprawnego komponowania tekstu publicystycznego i literackiego.
k_W03 / P6S_WG
W 5 – Student nabywa wiedzę dotyczącą stylistyki tekstu publicystycznego i literackiego.
k_W03 / P6S_WG
U 1 - Student potrafi interpretować wybrane dzieła literackie utrzymane w poetyce i stylistyce wybranych form (komentarz, esej, felieton,
reportaż, wywiad, rozmowa, recenzja).
k_U03 / P6S_UW
U 2 - Student umie samodzielnie budować wypowiedzi utrzymane w poetyce i stylistyce wybranych gatunków literatury (komentarz, esej,
felieton, reportaż, wywiad, rozmowa).
k_U04 / P6S_UK
U 3 Student potrafi samodzielnie korygować typowe błędy językowe i kompozycyjne w strukturze wybranych gatunków (komentarz, esej,
USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 1.S3.ED.35, w cyklu: , jednostka dawcy: , grupa przedm.:
Strona 2 z 2
11.01.2023 18:11
felieton, reportaż, wywiad, rozmowa).
k_U02 / P6S_UW
K 1 – Student nabywa umiejętności krytycznej i empatycznej lektury tekstów z zakresu literatury pogranicza (tj. wybranych gatunków
literatury publicystycznej: komentarz, esej, felieton, reportaż, wywiad, rozmowa).
k_K01 / P6S_KK
K – 2 Student uczy się spoglądania na tekst jako wyraz określonej interferencji czynników socjoliterackich i językowych.
k_K01 / P6S_KK
K – 3 Student uczy się etycznego wymiaru interpretowania w kontekście pełnienia ról zawodowych (wydawcy, redaktora, korektora).
k_K03 / P6S_KR
Kryteria oceniania
- ćwiczenia praktyczne w czasie zajęć;
- praca zaliczeniowa;
Literatura
P. M. de Biasi, Genetyka tekstów, przeł. F. Kwiatek i M. Prussak, Warszawa 2015.
J. Bryant, Płynny tekst, przeł. Ł. Cybulski, Warszawa 2020.
Archiwa i bruliony pisarzy. Odkrywanie, red. M. Prussak, P. Bem, Ł. Cybulski, Warszawa 2017.
Tożsamość tekstu. Tożsamość literatury, red. P. Bem, Ł. Cybulski, M. Prussak, Warszawa 2016.
Ł. Cybulski, Krytyka tekstu na rozdrożach, Warszawa 2017.
"Teksty Drugie" 2014 nr 2 (wybrane artykuły).
T. Winek, "Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza. Autografy i edycje, Toruń-Warszawa 2011.
M. Troszyński, Alchemia rękopisu. "Samuel Zborowski" Juliusza Słowackiego, Warszawa 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: