Humanistyka cyfrowa 1.S3.ED.72
W ramach zajęć zaprezentowany zostanie aktualny stan badań szeroko rozumianej humanistyki cyfrowej oraz otwierające się możliwości badawcze, edytorskie i wydawnicze. Studenci i studentki zapoznają się z różnymi definicjami humanistyki cyfrowej oraz praktycznymi realizacjami badań, projektów i działań.
Szczegółowe zagadnienia:
- pole humanistyki cyfrowej
- najważniejsze instytucje i konsorcja wspierające cyfrowych humanistów i humanistki
- digitalizacja: standardy i narzędzia
- badania stylometryczne
- atrybucja autorska
- badania translatologiczne
- projekty edytorskie: monografie cyfrowe, cyfrowe edytorstwo naukowe
- dane badawcze: big data, metadane, RDM, FAIR data
- identyfikatory: DOI, ORCID, ISBN, ISNN, VIAF, GeoNames
- wizualizacje: wykresy, wizualizacja danych, wizualizacja informacji, sieć, streamgraph, treemap, sunburst graph etc.
- otwarta nauka: open science, open access, IPR, RRS
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA: student(-ka) zna i rozumie
k_W01 w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska kulturowe oraz dotyczące ich metody i teorie literaturoznawcze i
językoznawcze (w tym tekstologiczne) wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu polonistycznego literaturoznawstwa i językoznawstwa z elementami kulturoznawstwa (w tym edytorstwa i liternictwa), tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru literaturoznawstwa i językoznawstwa polskiego
k_W02 miejsce i znaczenie polskiego literaturoznawstwa i językoznawstwa w systemie nauk humanistycznych i społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki ich rozwoju
k_W06 podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania oraz
pojęcia związane z badaniami literaturoznawczymi, w tym dotyczącymi edytorstwa i liternictwa
k_W07 zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
UMIEJĘTNOŚCI: student(-ka) potrafi
k_U01 wykorzystywać posiadaną wiedzę literaturoznawczą i
językoznawczą (w tym szczególnie dotyczącą korekty, redakcji i
edycji krytycznej dzieł literackich, naukowych oraz
popularnonaukowych) – formułować i rozwiązywać złożone i
nietypowe problemy dotyczące zjawisk literackich oraz
wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
przez:
- właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących,
dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,
- właściwy dobór technik i metod pracy edytora związanych z
przygotowaniem tekstu do druku (m.in. prace organizacyjne,
adiustacja, dbałość o właściwy poziom merytoryczny,
artystyczny, graficzny, typograficzny wydawanego dzieła)
- dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym
zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT)
k_U02 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i
narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu
literaturoznawstwa i językoznawstwa (z możliwością
uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych, w tym szczególnie z
zakresu edytorstwa i liternictwa)
k_U04 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii
dotyczącej opisu tekstów literackich, naukowych i
popularnonaukowych posługując się filologicznymi i
tekstologicznymi metodami badawczymi
k_U08 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe
życie
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: student(-ka) jest gotowa do
k_K02 wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania
działalności na rzecz środowiska społecznego
k_K03 odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych wydawcy,
redaktora, korektora, osoby zarządzającej wydawnictwem, w tym:
- przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych,
- dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach.
Literatura
A companion to digital literary studies, red. Ray Siemens, Susan Schreibman, Blackwell: Oxford 2008
A New Companion to Digital Humanities, eds. Schreibman, S., Siemens, R., and Unsworth, J. , Wiley-Blackwell, 2016.
Debates in the Digital Humanities, (ed.) Matthew K. Gold, University of Minnesota Press. 2012.
Defining Digital Humanities, (eds.) Melissa Terras, Julianne Nyhan, Edward Vanhoutte, Routledge, London 2016.
Manovich L., Czym jest wizualizacja?, tłum. M. Korzeniewski, [w:] Fotospołeczeństwo: antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka, Kraków 2012, s. 442-467.
Matthew L. Jockers, Macroanalysis. Digital methods and literary history. Urbana: University of Illinois Press, 2013.
Maryl M., Odświeżanie filologii, „Teksty Drugie” 2014, nr 2, s. 9-20.
Moretti F., Distant reading, Verso, London 2013.
Paradowski Michał B., Wizualizacja danych – dużo więcej, niż prezentacja, [w:] Wizualizacja wiedzy. Od Biblia Pauperum do hipertekstu, red. Maciej Kluza, Portal Wiedza i Edukacja, Lublin 2011.
Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet / Nowe Media / Kultura 2.0., red. Andrzej Radomski i Radosław Bomba, E-naukowiec, Lublin 2013. Online: http://e-naukowiec.eu/wp-content/uploads/2013/05/Zwrot_cyfrowy_w_humanistyce.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: