Wybrane zagadnienia z historii literatury polskiej i powszechnej 3 1.S3.ED.86
zaznajomienie z najważniejszymi tekstami i zjawiskami estetycznymi epoki;
wykształcenie umiejętności historycznoliterackiej analizy i interpretacji tekstu romantycznego z uwrażliwieniem na techniki i decyzje edytorskie;
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
k_W01 w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska
kulturowe oraz dotyczące ich metody i teorie literaturoznawcze i
językoznawcze (w tym tekstologiczne) wyjaśniające złożone
zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z
zakresu polonistycznego literaturoznawstwa i językoznawstwa z
elementami kulturoznawstwa (w tym edytorstwa i liternictwa),
tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z
zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru literaturoznawstwa i
językoznawstwa polskiego
k_W02 miejsce i znaczenie polskiego literaturoznawstwa i
językoznawstwa w systemie nauk humanistycznych i
społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz
kierunki ich rozwoju
k_W03 teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z
zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa oraz szczegółową z
zakresu edytorstwa (projektowania i przygotowywania do druku
publikacji zwartych i ciągłych)
k_W04 metody analizy, interpretacji oraz edycji, redakcji, korekty
tekstów literackich, naukowych oraz popularnonaukowych w
obrębie wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w
literaturoznawstwie
k_W05 poszczególne fazy powstania utworu literackiego, naukowego i
popularnonaukowego, jak również znaki stosowane w aparacie
krytycznym w wydaniach krytycznych dzieł literackich,
naukowych i popularnonaukowych przy zestawiania różnych
wersji tego samego tekstu literackiego
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI
k_U01 wykorzystywać posiadaną wiedzę literaturoznawczą i
językoznawczą (w tym szczególnie dotyczącą korekty, redakcji i
edycji krytycznej dzieł literackich, naukowych oraz
popularnonaukowych) – formułować i rozwiązywać złożone i
nietypowe problemy dotyczące zjawisk literackich oraz
wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
przez:
- właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących,
dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,
- właściwy dobór technik i metod pracy edytora związanych z
przygotowaniem tekstu do druku (m.in. prace organizacyjne,
adiustacja, dbałość o właściwy poziom merytoryczny,
artystyczny, graficzny, typograficzny wydawanego dzieła)
- dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym
zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT)
k_U02 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i
narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu
literaturoznawstwa i językoznawstwa (z możliwością
uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych, w tym szczególnie z
zakresu edytorstwa i liternictwa)
k_U03 rozpoznać teksty literackie oraz przeprowadzić ich krytyczną
analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod
literaturoznawczych pozwalających na ocenę ich znaczenia i
oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym
k_U04 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii
dotyczącej opisu tekstów literackich, naukowych i
popularnonaukowych posługując się filologicznymi i
tekstologicznymi metodami badawczymi
k_U05 brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i
stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym zjawisk kultury
oraz dyskutować o nich
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO
k_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i
językoznawczej (w tym z dziedziny edytorstwa) oraz uznawania
znaczenia wiedzy o literaturze, języku i kulturze w rozwiązywaniu
problemów poznawczych i praktycznych
k_K02 wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania
działalności na rzecz środowiska społecznego
k_K04 uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego
różnorodnych form
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia:
zaliczenie z oceną;
Formy zaliczenia:
udział w dyskusji zajęciowej;
prezentacja lub kolokwium;
Podstawowe kryteria:
prezentacja lub kolokwium;
aktywność podczas zajęć;
Literatura
A.
Literatura podmiotu (obowiązuje znajomość wstępów do wskazanych edycji tekstów w serii BN):
Do wyboru 20 pozycji, przy czym teksty omawiane na wykładach i analizowane na ćwiczeniach stają się obowiązkowe.
Literatura polska:
Idee programowe romantyków polskich, oprac. A. Kowalczykowa, BN I 261;
Romantyczna gawęda szlachecka. Antologia, oprac. A. Waśko, Kraków 1999 (wybór).
J. B. Dziekoński, Sędziwój;
S. Goszczyński, Zamek kaniowski;
A. Fredro, Śluby panieńskie, oprac. M. Inglot, BN I 22;
A. Fredro, Pan Jowialski, oprac. W. Billip, BN I 36;
A. Fredro, Zemsta, oprac. M. Inglot; BN I 32;
J. Korzeniowski, Kollokacja, oprac. S. Kawyn, BN I 28;
Z. Krasiński, Irydion, oprac. W. Kubacki, BN I 42;
Z. Krasiński, Listy. Wybór, oprac. Z. Sudolski, BN I 282;
Z. Krasiński, Nie-Boska komedia, oprac. M. Janion, BN I 24;
J. I. Kraszewski, Ulana; lub: Poeta i świat, lub: Latarnia czarnoksięska (seria I).
T. Lenartowicz, Wybór poezji, oprac. J. Nowakowski, BN I 5;
A. Malczewski, Maria, oprac. R. Przybylski, PIW;
A. Mickiewicz, Dziady kowieńsko-wileńskie, (cz. II, IV, I) oprac. J. Skuczyński, Wrocław 2012, BN I 317;
A. Mickiewicz, Dziady drezdeńskie, (cz. III) oprac. J. Skuczyński, Wrocław 2012, BN I 318;
A. Mickiewicz, Grażyna;
A. Mickiewicz, Konrad Wallenrod, oprac. S. Chwin, BN I 72;
A. Mickiewicz, Pan Tadeusz, oprac. S. Pigoń, BN I 83;
A. Mickiewicz, Wybór poezyj, t. I-II, oprac. Cz. Zgorzelski, BN I 6.
C. Norwid, Pierścień Wielkiej Damy, oprac. S. Świontek, BN I 274;
C. Norwid, Vade-mecum, oprac. J. Fert, BN I 271;
W. Pol, Wybór poezji, oprac. M. Janion, BN I 180
H. Rzewuski, Pamiątki Soplicy (wybrane 3 gawędy);
J. Słowacki, Balladyna, oprac. M. Inglot, BN I 51;
J. Słowacki, Beniowski. Poema. Pięć pierwszych pieśni, oprac. A. Kowalczykowa, BN I 13/14;
J. Słowacki, Kordian, oprac. M. Inglot, BN I 2;
J. Słowacki, Krąg pism mistycznych, oprac. A. Kowalczykowa, BN I 245;
J. Słowacki, Wiersze, oprac. J. Brzozowski, Z. Przychodniak, BN I 319;
W. Syrokomla, Wybór poezji, oprac. F. Bielak, BN I 54;
Korespondencja Juliusza Słowackiego, oprac. E. Sawrymowicz, t. I-II (wybór);
L. Sztyrmer, Powieści nieboszczyka Pantofla;
K. Ujejski, Wybór poezji, oprac. K. Poklewska, BN ;
J. B. Zaleski, Wybór poezji, oprac. B. Stelmaszczyk-Świontek, BN I 30;
N. Żmichowska, Poganka, oprac. G. Borkowska, Wrocław 2013, BN I 121;
Literatura obca:
Manifesty romantyzmu, oprac. A. Kowalczykowa, Warszawa 1995;
Twarde dno snu. Tradycja romantyczna w poezji języka angielskiego, oprac. Z. Kubiak, Warszawa 2002;
H. de Balzac, Ojciec Goriot;
G. G. Byron, Giaur;
G. G. Byron, Manfred;
J. W. Goethe, Cierpienia młodego Wertera, oprac. O. Dobijanka-Witczakowa, BN II 22;
J. W. Goethe, Faust, cz. I (przeł. F. Konopka);
W. Hugo, Hernani, oprac. L. Łopatyńska, BN II 34;
A. de Musset, Nie igra się z miłością, oprac. L. Łopatyńska, BN II 74;
A. Puszkin, Eugeniusz Oniegin, przeł. A. Ważyk, oprac. R. Łużny, BN II 35;
F. Schiller, Zbójcy, przeł. F. Konopka, oprac. O. Dobijanka-Witczakowa, BN II 30;
B.
Literatura przedmiotu:
Do wyboru 5 pozycji – w tym obowiązkowy podręcznik (poz. 1 z listy)
A. Witkowska, Literatura romantyzmu, Warszawa 1989 i wyd. nast. lub A. Witkowska, R. Przybylski, Romantyzm, Warszawa 1997.
Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa (hasła: Bajeczne dzieje w literaturze, Bajronizm, Ballada, Dramat, Dygresyjny poemat, Epopeja (Epos, Poemat heroiczny), Fantastyka, Gotycyzm, Ironia romantyczna, Liryka romantyczna, Mesjanizm, Mistycyzm, Orientalizm, Powieść poetycka),
Sztuka interpretacji, t. I-III.
E. Auerbach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, przeł. Z. Żabicki,
R. Przybylski, Klasycyzm, czyli prawdziwy koniec Królestwa Polskiego, Gdańsk 1996.
M. Stanisz, Wczesnoromantyczne spory o poezję, Kraków 1998.
I. Opacki, „W środku niebokręga”. Poezja romantycznych przełomów, Katowice 1995.
Antoniemu Malczewskiemu w 170 rocznicę pierwszej edycji "Marii", red. H. Krukowska, Białystok 1997.
Z. Stefanowska, Próba zdrowego rozumu. Studia o Mickiewiczu, Warszawa 1976 i wyd. nast.
W. Weintraub, Poeta i prorok. Rzecz o profetyzmie Mickiewicza, Warszawa 1998.
Jokiel, Lornety i kapota. Studia o Mickiewiczu, Opole 2006;
M. Burzka-Janik, W poszukiwaniu centrum. Dom i bezdomność w życiu i twórczości Adama Mickiewicza, Opole 2009.
Cz. Zgorzelski, O sztuce poetyckiej Adama Mickiewicza, Warszawa 1976.
Cz. Zgorzelski, Liryka w pełni romantyczna. Studia i szkice o wierszach Słowackiego, Warszawa 1981;
A. Kowalczykowa, Słowacki, Warszawa 1994.
M. Piwińska, Juliusz Słowacki od duchów, Warszawa 1992.
Juliusz Słowacki w kontekstach kulturowych dawnych i współczesnych, red. E. Dąbrowska, I. Jokiel, Opole 2012.
Piękno Juliusza Słowackiego, red. J. Ławski i in., Białystok 2012-2015, t. I-III (wybór).
A. Waśko, Zygmunt Krasiński. Oblicza poety, Kraków 2001;
Księga w dwusetną rocznicę urodzin Aleksandra Fredry, red. J. Kolbuszewski; Wrocław 1994.
I. Jokiel, Pasja i milczenie. O życiu i twórczości Aleksandra Fredry w latach 1839-1876, Częstochowa 1993.
W. Rzońca, Norwid a romantyzm polski, Warszawa 2005.
G. Halkiewicz-Sojak, Nawiązane ogniwo. Studia o poezji Cypriana Norwida i jej kontekstach, Toruń 2010.
Europejskość i rodzimość. Horyzonty twórczości Józefa Ignacego Kraszewskiego, red. W. Ratajczak, T. Sobieraj, Poznań 2006.
Kraszewski. Poeta i światy, red. T. Budrewicz, E. Ihnatowicz, E. Owczarz, Toruń 2012.
J. Skuczyński, Odmiany form dramatycznych w okresie romantyzmu (Słowacki, Mickiewicz, Krasiński), Toruń 1993;
M. Kalinowska, Los. Miłość. Sacrum. Studia o dramacie romantycznym i jego dwudziestowiecznej recepcji, Toruń 2003.
M. Dybizbański, Romantyczna futurologia, Kraków 2005.
M. Dybizbański, Tragedia polska drugiej połowy XIX wieku, Poznań 2009 (część I).
E. Owczarz, Między retoryką a dowolnością. Wśród romantycznych struktur powieściowych w okresie międzypowstaniowym, Toruń 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: