Hiperteksty 1.S3.ED.PP.8
W trakcie zajęć studenci i studentki zapoznają się z klasycznymi już tekstami dotyczącymi nowych mediów, nowych nowych mediów, hieprtekstu oraz remediacji druku. Krytyczna lektura teoretyków pozwoli studentom i studentkom zweryfikować przewidywane przez badaczy negatywne skutki pojawienia się nowej formy komunikacji i funkcjonowania tekstu w świecie cyfrowym.
Refleksji zostanie również poddane zjawisko przekształcenia tekstu drukowanego w “tekst internetowy” w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat. Analiza remediacji druku (na przykładzie encyklopedii, słowników, bibliografii i czasopism internetowych) stanie się punktem wyjścia do dyskusji nad przyszłością publikacji elektronicznych w różnych formach (od ebooków po e-encyklopedie).
W części praktycznej, śledząc przemiany publikacji elektronicznych, studenci i studentki wykorzystają swoją widzę na temat siatek w projektowaniu interfejsów i “typografii elektronicznej”, by zaproponować własne rozwiązania w złożonych, hipertekstowych publikacjach elektronicznych.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: po zakończeniu kursu student(-ka) zna i rozumie:
k_W01 w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska kulturowe oraz dotyczące ich metody i teorie literaturoznawcze i językoznawcze (w tym tekstologiczne) wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu polonistycznego literaturoznawstwa i językoznawstwa z elementami kulturoznawstwa (w tym edytorstwa i liternictwa), tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru literaturoznawstwa i językoznawstwa polskiego
m-W-2 metody i teorie analizy literatury cyfrowej (ang. electronic literature) jej historię i uwarunkowania związane z rozwojem technologii (m.in. zjawiskiem mediatyzacji)
UMIEJĘTNOŚCI: po zakończeniu kursu student(-ka) potrafi:
k_U02 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i
narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu
literaturoznawstwa i językoznawstwa (z możliwością
uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych, w tym szczególnie z
zakresu edytorstwa i liternictwa)
k_U04 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii
dotyczącej opisu tekstów literackich, naukowych i
popularnonaukowych posługując się filologicznymi i
tekstologicznymi metodami badawczymi
k_U05 brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i
stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym zjawisk kultury
oraz dyskutować o nich
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: po zakończeniu kursu student(-ka) jest gotów do:
k_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i
językoznawczej (w tym z dziedziny edytorstwa) oraz uznawania
znaczenia wiedzy o literaturze, języku i kulturze w rozwiązywaniu
problemów poznawczych i praktycznych
Kryteria oceniania
Podstawowe metody i kryteria oceny:
- kolokwium ustne: 70%
- aktywność na zajęciach: 30%
- frekwencja 10%
Literatura
W. J. Ong, Pismo – technologia przekształcająca myśl (1986), [w:] tegoż, Osoba, świadomość, komunikacja. Antologia, tł. J. Japola, Warszawa 2009.
N. Postman, Media jako epistemologia, [w:] tegoż, Zabawić się na śmierć, tł. L. Niedzielski, Warszawa 2002.
M. McLuhan, Galaktyka Gutenberga, [w:] tegoż, Galaktyka Gutenberga. Tworzenie człowieka druku, tł. A. Wojtasik, Warszawa 2019. [fragmenty]
J. D. Bolter, Hipertekst i remediacja druku, [w:] tegoż, Przestrzeń pisma. Komputery, hipertekst i remediacja druku, tł. A. Małecka, M. Tabaczyński, Bydgoszcz 2014.
L. Manovich, Logika bazy danych, [w:] Triumf typografii. Kultura, komunikacja, nowe media, wybór i opracowanie H. Hoeks, E. Lentjes, tł. M. Komorowska, Kraków 2017.
P. Levinson, Twitter, [w:] tegoż, Nowe nowe media, tł. M. Zawadzka-Strączek, Kraków 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: