Internship 1.S3.EPC.43
Cele i zadania praktyki
Praktyka zawodowa powinna umożliwiać studentom korzystanie z ich wiedzy o zasadach komunikacji publicznej oraz stworzyć warunki do rozwijania i wykorzystanie zasobów językowych w profesjonalnym środowisku z zachowaniem zasad etycznych. Praktyka taka powinna wymagać od studentów umiejętności rozwiązywania problemów zawodowych, gromadzenia, przetwarzania oraz przekazywania (pisemnie i ustnie) informacji, a także uczestniczenia w pracy zespołowej. Nabyte umiejętności powinny umożliwić absolwentom pracę w firmach międzynarodowych, wydawnictwach, redakcjach czasopism, środkach masowego przekazu, turystyce i sektorze usług wymagających dobrej znajomości języka i świadomości różnic kulturowych.
----------------
Obowiązki studenta/studentki i organizacja praktyk
Przed rozpoczęciem praktyki:
• Student/ka bierze udział w spotkaniu informacyjno-organizacyjnym zorganizowanym przez koordynatora praktyk;
• Student/ka pobiera w formie papierowej lub elektronicznej skierowania na praktykę. Skierowanie do pobrania ze strony: www.bdss.uni.opole.pl z zakładki Obszar Praktyk Studenckich „Dokumenty do pobrania (oświadczenia, skierowania)”
• Dokumenty są udostępnione od 01.12-30.04 danego roku akademickiego, w którym jest przewidziana praktyka (z wyjątkiem kierunków o profilu praktycznym),
• Student/ka pobrane skierowanie wypełnia i potwierdza w instytucji/zakładzie przyjmującym studenta na praktykę,
• Student/ka wypełnione skierowanie oraz oświadczenie o zapoznaniu się z Regulaminem organizacji praktyk w UO dostarcza osobiście lub drogą elektroniczną,
• Dla praktyk realizowanych w okresie wakacyjnym (lipiec-wrzesień) termin zwrotów skierowań do 30 kwietnia.
• Dla praktyk realizowanych poza terminem wakacyjnym – termin zwrotów skierowań nie później niż miesiąc przed planowanym rozpoczęciem praktyki (dot. również kierunków o profilu praktycznym).
• Przed rozpoczęciem praktyki, Pracownik BDiSS na podstawie dostarczonego skierowania sporządza i wysyła do instytucji/zakładu dwa egzemplarze umowy dot. praktyk wraz z instrukcją. Student/ka jest zobligowany/a do pobrania wzoru Karty przebiegu i Opinii o przebiegu praktyki dostępnych na stronie BDiSS i dostarczenia ich do placówki/instytucji
• Przed rozpoczęciem praktyki, Przedstawiciel instytucji/zakładu podpisuje umowę i jeden podpisany egzemplarz umowy odsyła do BDiSS.
W czasie trwania praktyki student/ka zobowiązany/a jest do:
• stawienia się w pierwszym dniu praktyki w wyznaczonym miejscu, w którym odbywana będzie praktyka zawodowa, co najmniej pół godziny przed określonym czasem jej rozpoczęcia;
• punktualnego stawiania się w miejscu pracy w każdym pozostałym dniu praktyki, tj. w ciągu trzech tygodni jej trwania, o godzinie wyznaczonej przez pracodawcę lub opiekuna praktyk w placówce/instytucji;
• nieopuszczania wyznaczonego stanowiska pracy przed upływem sześciu godzin zegarowych w każdym dniu — chyba, że pracodawca zdecyduje o innej organizacji tygodnia pracy (który w łącznym wymiarze powinien wynieść minimum 30 godzin zegarowych);
• sumiennego wykonywania powierzonych mu zadań, wynikających z charakteru prac i ewentualnego programu praktyki - z zachowaniem obowiązujących na danym stanowisku przepisów dotyczących dyscypliny pracy i wszelkich wymogów bezpieczeństwa (m.in. BHP);
• bezwzględnego stosowania się do poleceń kierownictwa firmy, w której jest odbywana praktyka, oraz wszystkich innych osób, odpowiedzialnych za organizację pracy podczas praktyki;
• prowadzenia własnej dokumentacji, związanej z odbywaną praktyką zawodową, przez cały czas jej trwania, na którą składa się Karta przebiegu praktyki ze szczegółowym wyliczeniem wszelkich obowiązków, wykonywanych w miejscu pracy (m.in. data i czas wykonywania oraz rodzaj powierzonych obowiązków);
Po zakończeniu praktyki student/ka zobowiązany/a jest do:
• przekazania opiekunowi praktyk do podpisu wypełnionej Karty przebiegu praktyki.
• przekazania koordynatorowi praktyki uzupełnionych i podpisanych dokumentów (Opinia o przebiegu praktyki i Karta przebiegu praktyki) do końca semestru 5.
• omówienia szczegółów praktyki z koordynatorem praktyki w celu uzyskania zaliczenia w semestrze 5.
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
1. student/ka na praktyce zna różne aspekty dotyczące funkcjonowania instytucji (m.in. strukturę, kulturę wewnętrzną, sposób zarządzania, najważniejsze zadania, prawa i obowiązki pracowników, relacje, system motywacyjny, podstawowe zasady bezpieczeństwa) w zakresie odpowiadającym działaniom studenta/tki-praktykanta/tki i jego modułu wybieralnego (k_W09)
Umiejętności
2. student/ka na praktyce wykonuje działania i czynności związane z jego/jej stanowiskiem na praktyce (np. udział w spotkaniach biznesowych, analizowanie informacji z różnych źródeł, wypełnianie zadań indywidulne, grupowe czy zespołowe, używanie w sposób etyczny i odpowiedzialny narzędzi komunikacji w tym specjalistycznych technologii informatycznych i komunikacyjnych zorientowanych na wywieranie wpływu, celowe wykorzystywanie zasobów internetowych firmy, prowadzenie dokumentacji, prowadzenie rozmów z klientami, obsługiwanie urządzeń) (k_U07, k_U08, k_U10)
3. student/ka na praktyce posługuje się językiem angielskim w komunikacji pisemnej i ustnej w kontekście zawodowym (np. tworzenie tekstów publicznych dla mediów lub biznesu, wspomaganie językowe w instytucjach i przedsiębiorstwach, kontakt z pracownikami, klientami, partnerami w j. angielskim; rozmowy telefoniczne, emaile, spotkania, prezentacje) (k_U05).
Kompetencje społeczne
4. student/ka na praktyce prezentuje kompetencje społeczne (np. ustalanie priorytetów, zarządzanie czasem podczas realizacji różnych zadań związanych z pracą zawodową, krytyczna ocena i rozwiązywanie problemów wynikających z realizacji zadań zawodowych, poprawianie swojej pozycji na rynku usług medialnych i w przedsiębiorczości, stosowanie się do procedur i standardów instytucji, (k_K01, k_K02, k_K06).
5. student/ka na praktyce wspierał/a osiągnięcia i prestiż instytucji poprzez np. zachowania odpowiedzialne, świadome, etyczne, kreatywne, zaangażowane i twórcze uczestnictwo w różnych formach życia instytucjonalnego, akceptacja różnic językowych i kulturowych i uznawania ich za naturalne uwarunkowania zawodowe i przejawiał/a predyspozycje i cechy osobowości kompatybilne z przyznanym stanowiskiem (k_K03; k_K04; k_K05.
Kryteria oceniania
Praktyka zawodowa zaliczana jest na podstawie osiągniętych efektów uczenia się potwierdzonych pozytywną opinią opiekuna praktyk w placówce/instytucji/firmie, wystawioną w dokumencie Opinia o przebiegu praktyki wraz z Kartą przebiegu praktyki, uzupełnioną szczegółowym wyliczeniem wszelkich obowiązków wykonywanych w miejscu pracy (m.in. data i czas wykonywania oraz rodzaj powierzonych obowiązków). Dopuszcza się możliwość osiągania efektów uczenia się przypisanych praktykom na danym kierunku, poziomie i profilu studiów z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Decyzje w tej sprawie podejmuje dziekan Wydziału.
Po zakończeniu V semestru praktykę zawodową zalicza koordynator praktyk.
Student/ka MOŻE zaliczyć praktykę zawodową na podstawie bieżącej pracy zawodowej, stażu czy wolontariatu, jeśli wykonywane zadania zawodowe zbieżne są z efektami uczenia się przypisanymi praktyce zawodowej dla danego kierunku, poziomu i profilu studiów. Koordynator praktyki zalicza praktykę na podstawie osiągniętych efektów uczenia się potwierdzonych w zaświadczeniu o zbieżności efektów uczenia się praktyki zawodowej dla kierunku z zadaniami wykonywanymi w ramach pracy zawodowej/ stażu/ wolontariatu (zał. 6), które wystawia przełożony w placówce/instytucji/firmie zatrudniającej studenta/kę lub opiekun stażu czy wolontariatu.
Jeśli osiągnięte przez studenta/tkę efekty nie są pełne (np. student/ka osiąga 3 z 5 efektów dla danej praktyki), koordynator kieruje studenta/tkę na powtórzenie praktyki.
Praktyki zawodowe
Placówki/instytucje/firmy, w których można realizować praktykę powinny mieć charakter międzynarodowy, dający studentom możliwości wykorzystania i rozwoju umiejętności językowych i komunikacyjnych związanych z kierunkiem studiów. Mogą to być placówki/instytucje/firmy działające w sektorach usługowym, gospodarczym i przemysłowym, które wymagają dobrej znajomości języka kierunkowego i umiejętności związanych z komunikacją publiczną.
Wyznaczony do sprawowania opieki nad praktykantem/praktykantką pracownik placówki/instytucji/firmy powinien posiadać odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe.
Student/tka może wskazać miejsce swojej praktyki lub może skorzystać z miejsc proponowanych przez Uniwersytet Opolski. Oferty staży i praktyk znajdują się na stronie Biura Dydaktyki i Spraw Studenckich. Możliwa jest realizacja praktyki zawodowej zagranicą – wymaga to zgody koordynatora praktyki na kierunku – (zał 4).
Literatura
Regulamin Praktyk - ZR 15/2021 oraz ZR 61/2023– dostępny na stronie - https://praktyki.uni.opole.pl/regulamin-praktyk/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: