Teoria dzieła literackiego 1.S3.FP1.11
1/ Tożsamość estetyczna dzieła literackiego (fikcje/ światy możliwe/ historyczne style i gatunki/ konwencje i antykonwencje); 2/ Literatura jako: przedmiot estetyczny o szczególnej integracji języka (specjalny język i specjalne użycie języka); "twór intertekstualny i autoteliczny.
3/ ”Sztuka jako chwyt” (artystyczny efekt udziwnienia/ wytrącenia/ dezautomatyzacji); 4/ Dzieło literackie: „wtórny system modelujący” (teoria Jurija Łotmana); 5/ Sztuka literacka w teorii komunikacji/ Relacje nadawczo-odbiorcze/ Osoba w literackiej komunikacji/ Autor modelowy - Czytelnik modelowy/ Intencje tekstu i/a intencje czytelnika - efekty lektury (świadectwa i style odbioru); 6/ Dzieło – Język – Tradycja (proces historycznoliteracki/ diachronia/ synchronia/ kulturowo-literackie archiwum tekstów);
7/ Wielkie figury semantyczne w akcji literaturoznawczej i literackiej (Narrator i narracje/ proza narracyjna i nienarracyjna/ sztuka opowiadania i świat przedstawiony/ fabularne/ niefabularne/ aleatoryczne. 7/ Postać/ Czas/ Przestrzeń/ Język/ Styl/ Tekst/ Kompozycja/ Odbiorca; 8/ Zmiany w „językach” teorii dzieła literackiego/ problemy typologiczne („zagłada gatunków”/ gatunki „zmącone”/ hybrydy tekstowe); 9/ Literatura jako dialog (Michaił Bachtin); 12/13: Poetyka dzieła otwartego/ poetyka intertekstualna/ Interakcje literatury i teorii w dziele literackim (Umberto Eco, Poetyka dzieła otwartego. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych // Imię róży/ Dopiski na marginesie Imienia róży); 14/ Eksperymenty artystyczne i/a teorie „literackości” (ruchome granice literatury/ formy mobilne/ wizualne/ multimedialne (np. Gra w klasy Julio Cortazara; Życie instrukcja obsługi Pereca; proza Italo Calvina); 15/ Dzieło literackie: zdarzenie i/a efekt lektury (literacka antropologia/ literatura w czytelniku/ literatura i etyka).
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
k_W01;
k_W02;
k_W03;
k_W05;
k_W06;
k_W09
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI
k_U01
k_U02
k_U03
k_U04
k_U07
k_U08
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO
k_K01
k_K02
k_K03
Kryteria oceniania
Aktywny udział w ćwiczeniach 30 %
prezentacja 30 %
kolokwium zaliczeniowe 40 %
Literatura
Słownik terminów literackich; A. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, 1994; A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku, t. 1: Podręcznik, t.2: Antologia, 2007; Arystoteles, Poetyka (oprac. S. Podbielski); W. Szkłowski, Sztuka jako chwyt; R. Ingarden, Z teorii dzieła literackiego; M. Bachtin, Problem gatunków mowy, [w/w autorzy, w: Teorie literatury XX wieku. Antologia]; J. Łotman, Struktura tekstu artystycznego, 1992; M. Głowiński, Świadectwa i style odbioru, [w:] tegoż, Style odbioru. Szkice o komunikacji literackiej; Głowiński, Gatunek w perspektywie historycznej, [w:] Genologia polska. wybór i oprac. E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, 1983; J. Sławiński, Dzieło. Język. Tradycja (tu: Synchronia i diachronia..., 1998; S Balbus, Między stylami, 1993; Genologia dzisiaj, red. Bolecki, R. Nycz, 2002; Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. R. Nycz, M.P. Markowski, R. Nycz, 2002; t. Dobrzyńska, tekst poetycki i jego konteksty, 2015.
Słownik terminów literackich, red. A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, M. Głowiński, t. Kostkiwiczowa, (wyd. poszerozne) .
J.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: