Praca z tekstem literaturoznawczym 1.S3.FP1.5
Zajęcia mają charakter konwersatorium. Ich celem jest przekazanie wiedzy o głównych problemach literatury i kultury staropolskiej. Studenci będą interpretować teksty powstałe w XVI i XVII wieku. Efektem zajęć jest nabycie przez studenta zdolności do swobodnego poruszania się w materii interpretacji dzieła literackiego, poszerzenie jego humanistycznych kompetencji, zaznajomienie się z najważniejszymi dziełami literackimi stanowiącymi kanon staropolskiej literatury, przemianami genologicznych, procesem przejścia z piśmiennictwa łacińskiego na język polski, jak również związkami pomiędzy odrodzeniową kulturą polską a wpływami śródziemnomorskimi i zachodnimi. W ramach zajęć odbędą się konsultacje związane z zaliczeniem przedmiotu.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
W ZAKRESIE WIEDZY:
k_W01
Student(ka) zna podstawową terminologię literaturoznawczą, rozumie jej źródła, jak również potrafi się nią posługiwać. Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat wybranych problemów literatury staropolskiej. Posiada wiedzę o: periodyzacji literatury staropolskiej, genologii, głównych tendencjach rozwojowych, jej związkach z literaturą powszechną i kulturą śródziemnomorską oraz zachodnią.
W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI:
k_U02
Student(ka) potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację utworu staropolskiego i umie przy tym uwzględnić historię literatury europejskiej (rozwój rodzajów i gatunków literackich, toposów) oraz kontekst historyczny, pole literackie i społeczne.
k_U03
Student(ka) potrafi posługiwać się narzędziami literaturoznawczymi (poetyki, retoryki, teorii literatury, wiedzy o procesach historycznoliterackich) do interpretacji tekstów staropolskich. Student potrafi scharakteryzować cechy gatunków przewodnich omawianego okresu i zlokalizować je w przestrzeni genologiczno-literackiej.
W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:
k_K01
Student(ka) zna i stosuje zasady uczciwego i rzetelnego prowadzenia badań naukowych oraz prezentowania wyników swoich studiów. Jest gotów(a) propagować świadomość znaczenia wspólnotowego dziedzictwa kulturowego literatury staropolskiej.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, aktywny w nich udział - 57%
Kolokwium semestralne - 43%
Literatura
Literatura podmiotowa:
1) S. F. Klonowic, Flis, oprac. A. Karpiński, Warszawa 1983.
2) S. F. Klonowic , Roxolania. Roksolania, wydał i przełożył Mieczysław Major, Warszawa 1996.
3) J. Kochanowski, Dzieła polskie, oprac. J. Krzyżanowski, Warszawa 1980 (lub inne wydania utworów zamieszczonych w tej edycji).
4) J. Kochanowski, Pieśni, oprac. Ludwika Szczerbicka-Ślęk, Wrocław 1970.
5) J. Kochanowski, Z łacińska śpiewa Słowian Muza, przeł. L. Staff, Warszawa 1986 (lub inne wydanie).
6) Sz. Szymonowic, Sielanki i pozostałe wiersze polskie, BN I 182.
7) S. Twardowski, Dafnis drzewem bobkowym, oprac. J. Okoń, Wrocław 1976 (lub inne wydanie).
8) S. Twardowski ze Skrzypny, Wybór poezji, wstęp i oprac. J. Niedźwiedź, Poznań 2002.
9) A. Wieszczycki, Utwory poetyckie, wyd. i oprac. Anna Gurowska, Warszawa 2001.
10) Sz. Zimorowic, Roksolanki, wyd. R. Grześkowiak, Warszawa 1999 lub BN I 73 (tu: Dziewosłąb i trzy inne utwory)
11) J. B. Zimorowic, Sielanki nowe ruskie, BN I 287.
Literatura przedmiotowa:
1) Dobakówna, O sielance staropolskiej. Szkic problematyki, „Pamiętnik literacki” 3(1968), 59, s. 3-28.
2) A. Dobakówna, Sielanka końca XVIII i pierwszej połowy XIX wieku wobec polskiej tradycji gatunku, „Roczniki Humanistyczne Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Filologia polska” 1(1970), 18, s. 79-104.
3) A. Karpiński, Staropolska poezja ideałów ziemiańskich, Wrocław 1983.
4) A. Krzewińska, Sielanka staropolska, jej początki, tradycje i główne kierunki rozwoju, Warszawa-Poznań-Toruń 1979.
5) M. Lenart, Patavium, Pava, Padwa. Tło kulturowe pobytu Jana Kochanowskiego na terytorium Republiki Weneckiej, Warszawa 2013, (Studia Staropolskie. Series Nova, tom XXXIII).
6) T. Michałowska, Staropolska teoria genologiczna, Wrocław 1974.
7) A. Nowicka-Jeżowa , Spotkania w labiryncie. Szkice o poezji Jana Kochanowskiego, Kraków 2019.
8) J. Pelc, Jan Kochanowski. Szczyt renesansu w literaturze polskiej, Warszawa 1987.
9) J. Pelc, Literatura renesansu w Polsce, Warszawa 1994.
10) M. Piszczakowski, Wieś w kulturze polskiego renesansu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1959.
11) Staropolskie Arkadie, red. Justyna Dąbrowska-Kujko, Joanna Krauze-Karpińska, (Studia Staropolskie), t. XXIX, Warszawa 2010.
12) S. Zabłocki, Od prerenesansu do oświecenia. Z dziejów inspiracji klasycznych w literaturze polskiej, Warszawa 1976.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: