Językoznawstwo ogólne 1.S3.FP1.6
1. Podstawy naukoznawstwa. Wiedza i nauka. Paradygmaty nauki w lingwistyce. Wybrane zagadnienia z historii i metodologii lingwistyki (indukcjonizm a językoznawstwo historyczno-porównawcze, weryfikacjonizm a strukturalizm, falsyfikacjonizm a generatywizm, postmodernizm, pragmatyka, językoznawstwo kognitywne).
2. Przedmiot badań językoznawstwa. Język i jego cechy. Znakowy charakter języka. Uniwersalia językowe.
3. Dyscypliny lingwistyki. Synchronia i diachronia w badaniach językoznawczych. Związek lingwistyki z innymi naukami.
4. Komunikacja językowa. Funkcje języka i wypowiedzi.
5. Wybrane zagadnienia z historii językoznawstwa przedstrukturalistycznego. Poglądy starożytnych. Narodziny językoznawstwa nowożytnego. Językoznawstwo historyczno-porównawcze, ewolucjonizm, psychologizm, młodogramatycy, szkoła kazańska (N. Baudoin de Courtenay).
6. Strukturalizm. Źródła strukturalizmu. Etapy rozwoju strukturalizmu. Teoria de Saussure’a. Praska szkoła lingwistyczna. Szkoły lingwistyczne dojrzałego strukturalizmu. Pojęcie systemu językowego. Podsystemy języka: fonologiczny, morfologiczny, syntaktyczny, leksykalny.
7. Szkoły lingwistyczne dojrzałego strukturalizmu. Strukturalistyczne teorie znaku i znaczenia. Badania nad funkcyjno-stylistycznych zróżnicowaniem języków.
8. Amerykańska szkoła lingwistyki antropologicznej. Szkoła amerykańska Edwarda Sapira i Benjamina Lee Whorfa.
9. Lingwistyka antropologiczna. Współczesne kierunki badań. Uniwersalne a kulturowe kategorie gramatyczne.
10. Etnolingwistyka. Zakres dyscypliny. Etnolingwistyka w Polsce. Koncepcje językowego obrazu świata.
11. Strukturalizm amerykański.
12. Generatywny model języka. Gramatyka generatywno-transformacyjna N. Chomsky’ego.
13. Komunikacjonizm. Główne założenia i pojęcia gramatyki komunikacyjnej. Język w kontekście, funkcjonalne podejście do komunikacji, język jako działanie.
14. Teoria pragmatyczne. Teoria aktów mowy.
15. Rozwój badań semantycznych.
16. Kognitywizm. Filozoficzne i psychologiczne korzenie kognitywizmu. Podstawowe założenia teoretyczne językoznawstwa kognitywistycznego (Eleonora Rosch, Georg Lakoff, Ronald Langacker, John R. Taylor).
17. Języki świata. Zasady klasyfikacji języków. Klasyfikacja historyczna (genetyczna), geograficzna, typologiczna. Klasyfikacja genetyczna języków występujących współcześnie w Europie.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: W04, W05, W09.
Umiejętności: U01, U04, U06.
Kompetencje społeczne (postawy):K04, K05, K06.
Kryteria oceniania
Cykl wykładów zakończony egzaminem pisemnym.
Literatura
Literatura podstawowa:
Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.
Grzegorczykowi R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007.
Heinz A., Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1983.
Kardela H., Metodologia językoznawstwa kognitywnego, (w:) Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, red. P. Stalmaszczyk, Łódź 2001, s. 196-233.
Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, red. E. Tabakowska, Kraków 2001.
Łuczyński E., Maćkiewicz J., Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Gdańsk 2009.
Majewicz A. F., Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa 1989.
Paveau M., Sarfati G., Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, Kraków 2009.
Rasiński Lotar (red.), Język, dyskurs, społeczeństwo, Warszawa 2009
Vater Heinz, Wprowadzenie do lingwistyki, Wrocław 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: