Warsztaty językowo-stylistyczne 1.S3.FP1.KWP.10
Akt komunikacji językowej. Kulturowe uwarunkowania aktów mowy.
Pojęcia: kompetencja komunikacyjna, językowa, stylistyczna, tekstotwórcza.
Wpływ kompetencji językowo-stylistycznej na zrozumiałość wypowiedzi (na przykładzie wybranych dyskursów).
Świadomość gatunku., świadomość gatunkowa.
Podstawowe zasady poprawnie i sprawnie zbudowanego tekstu.
Cechy dobrego stylu.
Zasady kooperacji Grice'a.
Etykieta językowa. Etykietalne gatunki mowy (gratulacje, życzenia, zaproszenia, kondolencje itd.).
Analiza i redagowanie wybranych gatunków użytkowych (ogłoszenie, cv, list motywacyjny, list otwarty, list intencyjny, list rekomendacyjny, opinia, sprawozdanie, protokół, podanie, wniosek, skarga itd.).
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: zna i rozumie pojęcia: kompetencja komunikacyjna, językowo-stylistyczna, tekstowa; zna cechy dobrego stylu; zna zasady kooperacji Grice'a; zna wzorce wybranych gatunków mowy.
Umiejętności: sprawnie redaguje wybrane gatunki użytkowe, zwracając uwagę na adekwatność środków językowo-stylistycznych.
Kompetencje: ma świadomość wpływu kompetencji językowo-stylistycznej na sprawność komunikowania.
Kryteria oceniania
Praktyczne ćwiczenia w redagowaniu wybranych gatunków użytkowych z dyskusją nt. adekwatności użytych środków językowych i stylistycznych.
Referowanie wybranych zagadnień.
Kryteria oceny: udział w ćwiczeniach i dyskusji: 25% i oceny cząstkowe z realizacji wybranych 3 gatunków: 75%
Literatura
Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów. Red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Kraków 2006.
Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych. Red. M. Zaśko-Zielińska, T. Piekot i in., Wrocław 2008.
Współczesny język polski. Red. J. Bartmiński, Lublin 2010.
Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.
Zaśko-Zielińska M., Przez okno świadomości, Wrocław 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: