Praktyczna nauka języka francuskiego - Fonetyka 2 1.S3.FRP1.10
Treści programowe
1. Akcent, rytm, intonatcja w języku francuskim (kontynuacja).
2. Charakterystyka samogłosek ustnych (kontynuacja) i nosowych, zasady wymowy.
3. Charakterystyka pół-samogłosek (semi-voyelles), zasady wymowy.
4. Zjawiska prozodyczne, elizja i łączenia międzywyrazowe, zasady wymowy.
5. Spółgłoski, zasady zachowania dźwięczności.
6. Rozwijanie płynności w wymowie z uwzględnieniem zjawisk prozodycznych.
7. Zapis fonetyczny, relacja pomiędzy dźwiękiem i grafią.
8. Ćwiczenia praktyczne wymowy (dialogi, scenki, symulacje, teksty poetyckie)
9. Regularne testy kontrolne.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. Student zna podstawowe zasady poprawnej wymowy dźwięków języka francuskiego objetych programem (systemu wokalicznego, systemu konsonantycznego) i cechy charakterystyczne prozodii francuskiej (akcentu, rytmu, intonacji) oraz wie, jak je zastosować w praktyce na poziomie A1 (k_W05)
Umiejętności: student potrafi
2. Posiada umiejętność poprawnej (zrozumiałej) wymowy (mówienia i czytania) z właściwym akcentem, rytmem i intonacją, na poziomie A1. Potrafi rozróżniać i naśladować dźwięki, akcent, rytm i melodię języka francuskiego (percepcja i produkcja - na poziomie A1) k_U04
3. Potrafi korzystać ze słownika w formie papierowej i elektronicznej, w celu sprawdzenia poprawnej wymowy, posługuje się w praktyce znakami alfabetu fonetycznego, czyta teksty na poziomie A1 k_U05
Kryteria oceniania
. Podstawowe kryteria
• ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych
• frekwencja, przygotowanie do zajęć i aktywność w ramach ćwiczeń
• wyniki testów
• postępy w przyswajaniu wiedzy i umiejętności
Metody dydaktyczne
• ćwiczenia percepcji i wymowy: indywidualne/z prowadzącym, praca w parach/grupach
• wykład konwersatoryjny/wykład z prezentacją multimedialną
• transkrypcje
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Wykaz literatury
1. Abry D., M.-L. Chalaron. Les 500 exercices de phonétique, niveau A1/A2, Hachette, Paris 2010.
2. Charliac L. Phonétique progressive du français, niveau débutant, CLE International, Paris 2003.
3. Pagniez-Delbart T. A l’écoute des sons. Les voyelles, CLE International, Paris 1990.
4. Wybrane utwory poetyckie i teksty piosenek (w tym źródła internetowe).
5. Słownik Le Petit Robert/Le nouveau Petit Robert (en ligne)
6. Larousse (en ligne )
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: