Transgresywne odczytania literatury francuskiej 1.S3.FRP1.39
1. Transgresja jako kategoria granicy wpisana w ludzkie pojmowanie świata i konceptualizacje rzeczywistości.
2. Transgresja jako przekraczanie granic i kanonów estetycznych w sztuce, odstępstwo od reguł.
3. Transgresja rozpatrywana w kontekście kanonów piękna, wiedzy, wyobraźni, trwania (ciągłości) i zmiany.
4. Transgresja w twórczości literackiej jako estetyka fragmentu, wycinkowości, rozproszenia, a także przypadkowości.
5. Transgresja jako środek techniczny i narzędzie ekspresji.
6. Transgresywne zachowania, łamanie zakazów, tabu, odrzucanie wszelkich norm.
7. Transgresja jako poszukiwanie prawdy, konstruktywne i destruktywne źródło kultury.
8. Transgresja jako swoisty modus operandi właściwy dla natury ludzkiej.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
1) k_W04 wybrane fakty, zjawiska, obiekty o charakterze kulturowym, historycznym, geograficznym, literackim i politycznym odnoszące się do Francji
Umiejętności: absolwent potrafi
2) k_U01 stosować terminologię, odwoływać się do argumentów i formułować logiczne wnioski na podstawie badań innych autorów oraz zajmować stanowiska teoretyczne wynikające ze studiów romanistycznych
3) k_U10 wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu literatury, kultury i historii Francji do krytycznej analizy tekstów o charakterze kulturowym, historycznym, geograficznym, literackim i politycznym
Kryteria oceniania
wykład:
- z elementami dyskusji;
- z dużym udziałem pracy własnej studenta
ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie frekwencji na zajęciach i zdanego egzaminu
Praktyki zawodowe
nie dot.
Literatura
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
Bataille G., 1957, L’Érotisme, Paris.
Foucault M., 1984, Przedmowa do transgresji, przeł. T. Komendant, [w:] Osoby, wybór, opracowanie i redakcja M. Janion i St. Rosiek, Gdańsk, s. 300-320.
Janion J., 2012, Transe – traumy – transgresje, t. 1: „Niedobre dziecię”, Warszawa.
Kozielecki J., 2002, Transgresja i kultura, Warszawa.
Ledwina A. (réd.), 2015, La transgression dans la littérature française et francophone, Opole.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
Deleuze G., 2011, Logika sensu, przeł. G. Wilczyński, Warszawa.
Derrida J., 2007, Pozycje. Rozmowy z Henri Ronsem, Julią Kristevą, Jean-Louis Houdebinem i Guy Scarpettą, przeł. A. Dziadek, Katowice.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: