Pragmatyka 1.S3.FRP1.43
Pragmatyka będzie badana za pomocą dwóch podejść:
1) pozajęzykowe: wpływ i konsekwencje języka dla kontekstu
2) wewnątrzjęzykowe: wpływ i konsekwencje kontekstu dla języka.
Poruszane będą takie zagadnienia jak:
- Grice’owska koncepcja "wyprowadzania" uzupełniających sensów wypowiedzi i jej późniejsze modyfikacje
- problem maksym konwersacyjnych, grzecznościowych i interakcyjnych
- elementy analizy konwersacyjnej
- rola kontekstu i sytuacji.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Po zakończeniu kursu student:
1. wie, że język składa się z elementów, których znaczenie może zostać zrozumiane wyłącznie w konkretnym kontekście K_W03
Umiejętności
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
2. omówić dwa główne podejścia pragmatyczne i rozumie różnicę między nimi K_U01
3. analizować kontekst celem odnalezienia właściwego znaczenia określonego elementu
K_U02
Kryteria oceniania
Pozytywna ocena z testu, frekwencja na zajęciach i aktywność
Literatura
Wykaz literatury
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
Grice, H.P., « Logique et conversation », Communication, 30, 57-72, 1979
Lessard Greg (1996), Introduction à la linguistique française. Queen’s University at Kingston (Canada).
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
Bracops, M., Introduction à la pragmatique, Bruxelles, De Boeck, 2005
Levinson, S., Pragmatics, Cambridge University Press, 1983
B. Literatura uzupełniająca
Moeschler, J., Reboul, A., La pragmatique aujourd’hui, Paris, Seuil, 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: