Dialog twórcy z odbiorcą 1.S3.FRP1.SAKJF.5
B. Problematyka konwersatorium
1. Teoria literatury i poetyka w perspektywie zainteresowań formalistów rosyjskich. Pojęcie literatury i literackości. Pojęcie formy i chwytu. Pojęcie systemu, konstrukcji artystycznej i dominanty. Koncepcja faktu literackiego i ewolucji literackiej. Krytyka formalizmu (M. Bachtin).
2. Propozycje teoretycznoliterackie strukturalistów czeskich. Dzieło literackie jako struktura i komunikat.
3. Dzieło a komunikacja literacka w perspektywie wiedzy semiologicznej. Roman Jakobson a pojęcie funkcji estetycznej.
4. Pojęcie literatury i tekstu artystycznego. Literatura jako wtórny system modelujący. Literatura a inne systemy znaków. Poziomy tekstu literackiego a związki pozatekstowe.
5. Literatura jako dialog tekstów w świetle propozycji Michaiła Bachtina. Bachtin a współczesne modelowanie literatury w kategoriach intertekstu (J. Kristevá, R. Barthes i in.).
6. Poststrukturalistyczne koncepcje dzieła literackiego (literatury i literackości). Gilbert Durand: propozycja „mitokrytyki” i „mitodologii”.
7. Nowe propozycje Rolanda Barthesa: problem erotycznej relacji między tekstem a odbiorcą („przyjemność tekstu”).
8. Semiotyczne koncepcje literatury i myślenie systemowe w kontekście problemów współczesnej interpretacji literaturoznawczej. Rola hermeneutyki (P. Ricœur, H.-G. Gadamer) i dekonstruktywizmu (J. Derrida).
9. Interpretacja w perspektywie epistemologicznej (M. Bachtin).
10. Dzieło literackie jako projekt światów możliwych (U. Eco). Użytkowanie i interpretacja. Autor i czytelnik jako strategie modelowe. Typy fikcji narracyjnej (M. Głowiński).
Literatura uzupełniająca
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent
1. ma podstawową wiedzę o literaturze z francuskiego obszaru kulturowego obejmującą jej periodyzację, genologię oraz twórczość wybranych autorów K_W04
2. ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych i filozoficznych warunkujących rozwój francuskiego obszaru kulturowego K_W08
Umiejętności: absolwent
3. umie umiejscowić poznawane utwory w ogólnym kontekście historyczno- kulturowym K_U09
4. umie rozpoznać rodzaj literacki i gatunkową konwencję poznawanych utworów K_U10
5. umie dokonać analizy i interpretacji poznawanych utworów z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod K_U11
6. posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w języku polskim i/lub w języku/językach danego obszaru kulturowego z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł K_U15
Kompetencje społeczne: absolwent
7. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju K_K01
Kryteria oceniania
konwersatorium:
- z elementami dyskusji
- z dużym udziałem pracy własnej studenta
wykład konwersatoryjny
ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych : aktywności, frekwencji na zajęciach, przygotowania referatu i pisemnego kolokwium
Literatura
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
1. M. Bachtin, Dialog. Język. Literatura, [red.] E. Czaplejewicz i E. Kasperski, Warszawa 1986.
2. U. Eco, Lector in fabula. Współdziałanie w interpretacji tekstów narracyjnych, [przeł.:] P. Salwa, Warszawa 1979 [s. 179–198; Czytelnik modelowy; s. 179–198 i n.; Struktury światów].
3. M. Głowiński, Poetyka i okolice, Warszawa 1992 [s. 87–125:O intertekstualności; s. 144–159:Cztery typy funkcji narracyjnej].
4. R. Handke, Odbiorca dzieła jako partner dialogu, [w:] Teksty : teoria literatury, krytyka, interpretacja nr 1 (49), 1980, s. 37-68.
5. J. Kristeva J., Słowo, dialog, powieść, przeł. W. Grajewski, [w:] Bachtin. Dialog – język – literatura, red. E. Czaplejewicz, E. Kasperski, PIW, Warszawa 1983, s. 394–418.
6. Z. Mitosek, Teorie badań literackich, wyd. 3, Warszawa 1995 [s. 237–292; 323–477].
7. G. B. Szewczyk, Literatura – kultura – dialog. Problemy i dylematy współczesnej komparatystyki literackiej, TRANSFER Reception Studies 2016, t. I, s. 11–27.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
M. Bachtin, Problemy literatury i estetyki, przeł. W. Grajewski, Warszawa 1982.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: