Cyfrowa humanistyka 1.S3.GS.13
Celem zajęć jest sprecyzowanie pola semantycznego cyfrowej humanistyki oraz zdobycie wiedzy na temat charakterystycznej dla niej metodologii, a więc warsztatu badawczego cyfrowego humanisty. Na zajęciach prezentowane są również sposoby funkcjonowania tradycyjnych, humanistycznych metod badawczych w sferze internetu (przestrzeni cyfrowej) oraz projektów z zakresu cyfrowej humanistyki.
TREŚCI
1. Wprowadzenie.
2. Czym jest cyfrowa humanistyka? Definicje, pole semantyczne.
Radosław Bomba, Andrzej Radomski, ,,Zwrot cyfrowy w humanistyce” – tu: wstęp. (dostęp online)
3. Big Data.
Piotr Idzik, Analiza Big Data. Badania niereaktywne w erze internetu 2.0 [w: R. Bomba, A. Radosmki, Zwrot cyfrowy…]
4. Narzędzia cyfrowe – wprowadzenie i przykłady zastosowania.
Radosław Bomba, Narzędzia cyfrowe jako wyznacznik nowego paradygmatu badań humanistycznych
[w: R. Bomba, A. Radosmki, Zwrot cyfrowy… + Cyfrowy warsztat humanisty, red. Anna Matysek, Jacek Tomaszczyk, Warszawa 2022.
5. Wizualizacja danych.
Magdalena Makowska, Wizualizacja informacji na przykładzie tekstów medialnych poświęconych koronawirusowi, ,,Prace Językoznawcze" 2021, nr XXIII/3. [tekst dostępny online]
6. Storytelling.
Andrzej Radomski,Didital Storytelling. Kilka słów o wizualizacji wiedzy w humanistyce [w: R. Bomba, A. Radomski, Zwrot cyfrowy...]
7. Cyfrowa etnografia.
Dariusz Jemielniak, Netografia – czyli etnografia wizualna – nowa forma badań etnograficznych [dostęp online]
8. Etyka badań w sieci.
Piotr Siuda, Prowadzenie badań w internecie – podstawowe problemy etyczne (dostęp online)
9. Medialaby, fablaby, banki wiedzy.
Anna Maj, Medialaby, fablaby i banki wiedzy jako nowe modele instytucji edukacyjnych i animacyjnych. Problemy i wyzwania (dostęp online)
10. E-learning.
Jacek Z. Górnikiewicz, Edukacja w świecie zdziecinniałych dorosłych i wybujałych w dorosłość dzieci, [w:] Edukacja dziecka – mity i fakty, red. E. Jaszczyszyn, J. Szada-Borzyszkowska, Białystok 2010. (dostęp online)
11. YouTube jako źródło danych naukowych.
12. Analityka kulturowa (Lev Manovich).
Radosław Bomba, Humanistyka cyfrowa. Między utopią a nowym paradygmatem? Wstęp do analityki kulturowej Lva Manivicha (dostęp online)
13. Antropologia cyfrowa (Andrzej Radomski)
Andrzej Radomski, Badanie kultury w Informacjolizmie – czyli w stronę antropologii cyfrowej. (dostęp online)
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. (k-W-2) miejsce i znaczenie cyfrowej humanistyki w obszarze nauk humanistycznych i społecznych, jej specyfikę, metodologię oraz kierunki jej rozwoju.
2. (k-W-3) wybrane pojęcia i metody badań z zakresu humanistyki (nauk o kulturze i religii, antropologii) oraz ich formę cyfrową (badanie ankietowe, wirtualna etnografia, wywiad).
Umiejętności: student potrafi
3. (k-U-2) formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia do ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauk humanistycznych (nauk o kulturze i religii, antropologii oraz cyfrowej humanistyki). Zdobywa praktyczne umiejętności wykorzystania poznanych metod badawczych na wybranych przykładach tekstów.
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
4. (k-K-1) krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu cyfrowej humanistyki oraz korzystania z niej przy rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 3,4);
Zadania cząstkowe, praca w czasie zajęć (efekty 1,2).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Kryteria oceny z aktywności:
6 plusów (i więcej) - 5,0
5 plusów - 4,0
3 plusy - 3,0
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
Literatura
Literatura podstawowa (wybór):
1. Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet/Nowe Media/Kultura 2.0, red. A. Radomski, R. Bomba, Lublin 2013. (online)
2. Radomski Andrzej, Badanie kultury w Informacjonaliźmie – czyli w stronę antropologii cyfrowej, Lublin 2016. (online)
3. Maj Anna, Medialaby, lablaby i banki wiedzy jako nowe modele instytucji edukacyjnych i animacyjnych. Problemy i wyzwania, ,,Państwo i Społeczeństwo” 2017, nr 3.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: