Kultura pulp i komiksu 1.S3.GS.PNM.11
W czasie zajęć studenci poznają konkretne wytwory kultury: pulp-magazine oraz komiks. Uczestnicy kursu zdobywają wiedzę na temat wybranych faktów z historii komiksu, charakterystycznych dla niego elementów i relacji pomiędzy nimi, sposobu budowania i prowadzenia w nim narracji, metod jego badania, a także relacji wspomnianych tekstów z konkretnymi produktami kultury. Zdobyte w trakcie zajęć wiedza i umiejętności oraz własne doświadczenie z tym tekstem kultury zostaje zweryfikowane i wykorzystane w pracy końcowej, polegającej na interpretacji wybranego komiksu(lub jego fragmentu) w kontekście kulturowym.
TREŚCI PRZEDMIOTU
1. Czym jest komiks? Dlaczego rozumiemy komiksy? – historia i definicja pojęcia.
[Paweł Gąsowski, Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu, Poznań 2016.
Tu: Rozdz. I: Dlaczego rozumiemy komiksy?
Paweł Sitkiewicz, Test na ojcostwo. Czy Rodolphe Topffer wymyślił komiks? [w:] Komiks. Wokół warstwy wizualnej, red. J. Czaja, M. Traczyk, Poznań 2016.
2. Obraz i słowo w komiksie.
[Jerzy Szyłak, Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa, Gdańsk 2000. Tu: obrazek narracyjny, s. 18-40]
[J. Szyłak, Poetyka komiksu… s. 91-113+115-128]
3. Forma komiksu – kadr i rama.
[Paweł Gąsowski, Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu, Poznań 2016.
s. 100-138]
4. Tworzenie znaczenia w komiksie.
[Tu: Jakub Jankowski, Tworzenie znaczenia w komiksie poprzez kadrowanie i kompozycję plansz, [w:] Komiks. Wokół warstwy wizualnej, red. J. Czaja, M. Traczyk, Poznań 2016.]
5. Superbohaterowie w komiksach
[J. Szyłak, Komiks, Kraków 2000. Tu: Rozdz. IV Herosi o nadludzkich możliwościach, s. 95-123]
6. Kobieta i kobiecość w komiksach.
[Rafał Majka, Szaleństwo a władza. Konstruowanie kobiecości na przykładzie superbohaterek mainstrimowych komiksów amerykańskich, [w:] Kontekstowy miks. Przez opowieści graficzne do analiz kultury współczesnej, red. G. Gajewska, R. Wójcik, 2011. – zdjęcia tekstu]
Izolda Kiec, Komiks. Historia i kobiecość ,,na wymiar" [w:] Komiks i jego konteksty, red. I. Kiec, M. Traczyk, Poznań 2016.
7. Komiks paragrafowy.
Michał Czajkowski, Czytać wciąż na nowo. Dookreślenie jako narzędzie konstruowania w komiksie paragrafowym, ,,Zeszyty Komiksowe” 2020, nr 30 (tekst dostępny online).
8. Komiks internetowy
[Magdalena Giermek, Próba teorii komiksu internetowego, ,,Literatura i Kultura Popularna” 2013, t. XIX. (tekst dostępny online)]
9. Pulp era.
[Tomasz Smejs, Pulp era w grach fabularnych, ,,Literatura i Kultura Popularna" 2011, nr 17. dostęp online]
10. Estetyka komiksu.
[Marcin Jaworski, Sztuka komiksu i problematyka sytuacji graficznej. Estetyka, forma, treści. dostęp online]
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. ( k-W-1) wybrane fakty, procesy i zjawiska dotyczące komiksu i pulp-magazine oraz kultury popularnej (definicja, historia komiksu, pulp-magazine, przykłady tekstów).
2. (k-W-4) metody analizy i interpretacji komiksów jako tekstów kultury w obrębie wybranych teorii i szkół badawczych w nauce o kulturze i religii.
Umiejętności: student potrafi
3. (k-U-2) formułować i analizować problemy badawcze (dotyczące kultury popularnej i jej wytworów) oraz narzędzia ich rozwiązywania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauk o kulturze i religii (z możliwością uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
4. (k-K-4) świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym oraz krytycznej oceny własnej postawy względem wartości i znaczenia wytworów kultury popularnej (przede wszystkim komiksu).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,2,3);
Zadania cząstkowe (efekty 3,4).
Kryteria oceny z aktywności:
6 plusów (i więcej) - 5,0
5 plusów - 4,0
3 plusy - 3,0
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie: aktywności na zajęciach, udziału w dyskusji na temat czytanych tekstów, poprawnego wykonywania zleconych przez nauczyciela zadań w czasie zajęć (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
Literatura
Gąsowski P. Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu, Poznań 2016.
Szyłak J., Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa, Gdańsk 2000.
Komiks. Wokół warstwy wizualnej, red. J. Czaja, M. Traczyk, Poznań 2016.
Majka R., Szaleństwo a władza. Konstruowanie kobiecości na przykładzie superbohaterek mainstrimowych komiksów amerykańskich, [w:] Kontekstowy miks. Przez opowieści graficzne do analiz kultury współczesnej, red. G. Gajewska, R. Wójcik, 2011.
Giermek M., Próba teorii komiksu internetowego, ,,Literatura i Kultura Popularna” 2013, t. XIX.
Czajkowski M., Czytać wciąż na nowo. Dookreślenie jako narzędzie konstruowania w komiksie paragrafowym, ,,Zeszyty Komiksowe” 2020, nr 30.
Teoplitz, K., T., Sztuka komiksu. Próba definicji nowego gatunku artystycznego, Warszawa 1985.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: