Film popularny 1.S3.GS.PNM.8
Na zajęciach studenci nabywają podstawową wiedzę z zakresu historii kina oraz aparatu pojęciowego właściwego dla sztuki filmowej. Treści przedmiotu skupiają się przede kinie amerykańskim (jego początkach, rozwoju), ze szczególnym uwzględnieniem dziejów sztuki animacji. Omawiane zagadnienia służą także wykazaniu społecznych, ekonomicznych, kulturowych i politycznych uwarunkowań przemysłu filmowego. W tym kontekście największy nacisk jest położony na pokazanie i wyjaśnienie związków wybranych produkcji filmowych z kulturą popularną.
TREŚCI
1. Zajęcia wprowadzające.
2. Historia kina (elementarne fakty dotyczące powstania i rozwoju kinematografii).
Tu: Historia kina. Kino nieme, red. R. Syska, T. Lubelski, I Sowińska, t. 1., Kraków 2009. [cz. III: Początki kina amerykańskiego ss. 137-145, 174-182, 203-207.
3. Cyfryzacja kin.
Tu: Miłosz Stelmach, Kto steruje cyfrowym pociągiem? Cyfryzacja jako przedsięwzięcie dystrybucyjne, ,,Kwartalnik Filmowy" 2019. (dostęp online)
4. Początki animacji – prehistoria animacji.
Tu: Paweł Sitkiewicz, Małe Wielkie Kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk 2009.
(cz. II Prehistoria animacji)
5. Narodziny filmu animowanego (perspektywa globalna).
Paweł Sitkiewicz, Małe Wielkie Kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk 2009.
(cz. III: Narodziny filmu animowanego; Początki filmu rysunkowego)
6. Specyfika filmu animowanego (film animowany a film fabularny)
Tu. Bela, Balazs, Wybór pism. przeł. K. Jung, R. Porges, Warszawa 1987.
(Triki optyczne. Filmy rysunkowe)
7. Film animowany = Disney?
Tu: Paweł Sitkiewicz, Małe Wielkie Kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk 2009.
(Film rysunkowy w cieniu Walta Disneya ss. 93-110)
8. Film animowany a realizm.
Paweł Sitkiewicz, Małe Wielkie Kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk 2009.
Tu: ss. 117-128, 130-135.
9. Techniki animacji - ewolucja.
Tu: Paweł Sitkiewicz, Twórczy chaos. Pełnometrażowy film animowany w XXI wieku, ,,EKRANy" 2015. (dostęp online)
10. Film animowany - tylko dla dzieci?
Tu: Łukasz Biskupski, Miki i Donald na froncie (wewnętrznym). Disney Studios podczas II wojny światowej, ,,Panoptikum" 2008. (dostęp online)
11. Film animowany - zabiegi determinujące odbiór.
Tu: Jakub Czopek, Rysunkowa gra w skojarzenia. Serial animowany jako postmodernistyczna zabawa dla dorosłych, [w:] Seriale w kontekście kulturowym. Gatunki, konwergencja, recepcja, red. A. Krawczyk-Łaskarzewska, A. Naruszewicz-Duchlińska, P. Przytuła, Olsztyn 2014. (dostęp online)
12. Płeć a teksty kultury (film animowany, gry).
Tu: Arleta Witek, Kreowanie poczucia kobiecości przez filmy animowane Walta DIsneya, ,,Progress. Journal of Young Researchers" 2018, nr 5. (dostęp online)
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza – student zna i rozumie:
1. k_W03 teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu historii filmu (w szczególności animowanego).
2. k_W04 metody analizy i interpretacji tekstów i wytworów sztuki kinematografii.
Umiejętności – student potrafi:
3. k_U03 rozpoznać i klasyfikować dzieła filmowe, przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod filmoznawczych oraz metod właściwych dla nauk o kulturze i religii pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym.
3. k_U04 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej kinematografii oraz opisu zjawisk kultury.
Kompetencje – student jest gotów do:
5. k_K04 uczestniczenia w życiu kulturalnym i świadomego korzystania z jego różnorodnych form.
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się):
Prezentacja zaliczeniowa (efekty: 3-5)
Aktywność, zadania cząstkowe (efekty: 1-4)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych i aktywności (40%) oraz prezentacji zaliczeniowej (60%).
Literatura
Wykaz literatury (wybór):
Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2009.
Sitkiewicz Paweł, Małe wielkie kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk 2009.
Paweł Sitkiewicz, Małe Wielkie Kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Gdańsk 2009.
Stelmach Miłosz, Kto steruje cyfrowym pociągiem? Cyfryzacja kin jako przedsięwzięcie dystrybucyjne, ,,Kwartalnik Filmowy" 2019, nr 108. (dostęp online)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: