Popkultura w PRL-u 1.S3.GS.PNM.9
Problematyka konwersatorium
1. Kultura masowa w państwach totalitarnych i autorytarnych
2. Doświadczenie komunizmu i okresu PRL-u w polskiej popkulturze
3. Rytuały narodowe i obywatelskie w kulturze popularnej PRL-u; ludyczny i nostalgiczny wymiar kultury
4. Codzienność, konsumpcja w warunkach niedoborów i biesiadowanie
5. Kultura materialna, przedmioty w życiu codziennym, design, przestrzeń domowa
6. Muzyka; subkultury muzyczne; festiwale; fenomen big beatu
7. Sportowe widowiska jako element kultury popularnej
8. Instytucja polskiej kultury o fenomenie na skalę światową – Teatr Telewizji i jego antyteza widowiska sensacyjne: Teatr Sensacji „Kobra”
9. Kulturotwórcza rola śmiechu i ironii. Kabarety w PRL-u, np.: Piwnica po Baranami, Kabaret Starszych Panów; Dudek, Elita, Tey, Pod Egidą
10. Kultowe filmy i komedie: np. Krzyżacy, Sami swoi; Jak rozpętałem II wojnę światową; Nie ma róży bez ognia w kontraście z produkcyjniakami
11. Seriale krajowe i zagraniczne,
12. Kultowe bajki i wieczorynki oraz programy młodzieżowe
13. „Kolorowa” prasa kobieca i młodzieżowa, kultowe komiksy i kryminały (J. Chmielewska)
14. Warsztaty storytellingowe (analiza narracji tworzonych w PRL-u, analiza kreowanych wtedy mitów)
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Posiada podstawową wiedzę na temat znaczenia terminów „kultura popularna” i „kultura masowa” oraz ich cech w PRL-u,
2. Przedstawia i charakteryzuje konteksty mitologii kultury popularnej w PRL-u
K_W02
K_W05
H1A_W02
H1A_W05
Umiejętności
1. Rozumie znaczenie mediów dla kreowania pejzażu popkultury PRL-u
2. Potrafi samodzielnie analizować i interpretować teksty popkultury
3. Przyjmuje krytyczną postawę wobec zdobytej wiedzy, formułując rozsądne opinie i wyważone argumenty w ocenie wybranych przejawów popkultury PRL-u w sferze publicznej i prywatnej
K_UW1
K_U04
K_U06
H1A_U01
H1A_U04
H1A_U06
Kompetencje społeczne (postawy)
1. Poznane koncepcje stosuje w praktyce analitycznej i ocenia ich przydatność do charakterystyki wybranych zjawisk popkulturowych w realiach PRL-u.
2. Rozumie procesy wzajemnego oddziaływania na siebie procesów politycznych i społecznych w PRL-u oraz kontekstów popkultury.
K_K06
K_K07
H1A_K06
Kryteria oceniania
A. Sposób zaliczenia
1. Zaliczenie z oceną
B. Formy zaliczenia
1. Aktywność na zajęciach
2. Przygotowanie prezentacji na określony temat i przedstawienie jej na zajęciach
C. Podstawowe kryteria
1. zbieranie materiałów i przygotowanie pokazu 70%
2. aktywność podczas zajęć 30%
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
Kłoskowska, A., Kultura masowa. Krytyka i obrona, wyd. 4 uzup., Warszawa 2021.
Koziczyński B., 333 popkultowe rzeczy… PRL, Poznań 2007 (i wydania późniejsze).
Kultura popularna w Polsce w latach 1944-1989. Problemy i perspektywy badawcze, red. K. Stańczak-Wiślicz, Warszawa 2012.
Popkomunizm. Doświadczenie komunizmu a kultura popularna, red. M. Bogusławska i Z. Grębecka, Kraków 2010.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
Hendrykowski M., Socrealizm po polsku. Studia i szkice, Poznań 2016.
Krzanicki M., Komiks w PRL, PRL w komiksie, Rzeszów 2011.
Kultowe seriale PRL-u, red. M. Karwala i B. Serwatka, Kraków 2010.
Obyczaje polskie. Wiek XX w krótkich hasłach, red. M. Szpakowska, Warszawa 2008.
PRL-owskie re-sentymenty, red. A. Kisielewska, M. Kostaszuk-Romanowska, A. Kisielewski, Gdańsk 2017.
Talarczyk-Gubała M., PRL się śmieje! Polska komedia filmowa lat 1945-1989, Warszawa 2007.
[Trzydzieści] 30 najważniejszych programów TV w Polsce. red. W. Godzic, Warszawa 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: