Edytory obrazu cyfrowego 2 1.S3.GS.PP.16
Przedmiot Edytory obrazu cyfrowego 2 ma na celu przekazanie studentowi umiejętności praktycznego wykorzystania narzędzi, technik kreacji, korygowania i udoskonalania cyfrowych obrazów rastrowych i wektorowych w przeznaczonych do tego programach. Przedmiot wprowadza na poziomie podstawowym wiedzę z zakresu grafiki wektorowej – student poznaje jej cechy, zastosowanie, metody pracy i miejsce w obszarze sztuki, a także zestawia ją z wcześniej poznanymi zagadnieniami na temat grafiki rastrowej.
Zakres tematów:
- Wprowadzenie do grafiki wektorowej
- Interfejs Adobe Illustrator.
- Tworzenie nowego dokumentu, przygotowanie przestrzeni roboczej.
- Tworzenie obiektów wektorowych: ścieżka, punkt kontrolny.
- Praca narzędziem Piórko.
- Selekcja, skalowanie i edycja obiektów.
- Właściwości obiektu: obrys i wypełnienie. Warstwy.
- Kolor w programie Adobe Illustrator, gradient i palety kolorystyczne.
- Relacja między obiektami – ułóż, grupuj, wyrównaj.
- Tworzenie kształtów złożonych – filtr ścieżek
- Tworzenie kształtów złożonych – generator kształtów
- Komponowanie wieloelementowego dokumentu.
- Tworzenie prostych obiektów użytkowych – logo, ikona.
- Podstawy pracy z typografią.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
1. w stopniu zaawansowanym pojęcie grafiki rastrowej, zasady pracy z nią i rozumie jej znaczenie dla sztuki współczesnej. (K_W01)
2. w stopniu zaawansowanym zakres standardów przygotowania dokumentów utworzonych w programie do grafiki rastrowej do różnych zastosowań (druk, wyświetlacze, sieć www). (K_W03, K_W08)
3. w stopniu zaawansowanym zasady korzystania z materiałów dostępnych przy tworzeniu grafiki rastrowej przy poszanowaniu zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W08)
Umiejętności: absolwent potrafi
4. posługiwać się narzędziami oraz funkcjami programu do grafiki rastrowej oraz efektywnie wykorzystywać je w pracy nad realizacją własnych pomysłów. (K_U10)
5. przygotować projekt graficzny zarówno w toku pracy indywidualnej, jak i w wyniku pracy w zespole.(K_U07)
6. zaplanować działania graficzne pod własne potrzeby, również te związane z nauką i pracą zawodową w przyszłości (K_U08)
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
7. dyskusji i uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych, w celu poszukiwania inspiracji i wymiany doświadczeń (K_K04)
8. przestrzegać zasad związanych z etyką pracy, zwłaszcza w obszarze praw autorskich i praw pokrewnych, a także wymagać tego od innych (K_K03)
9. krytycznego i odpowiedzialnego podejścia do własnych pomysłów, chce doskonalić je na drodze dyskusji i pracy własnej. (K_K01)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
- wykład z prezentacją multimedialną
- ćwiczenia warsztatowe
- realizacja projektów praktycznych
- korekty
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu, wykonanie określonej pracy praktycznej (efekty 1, 2, 4, 5)
ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru (efekty 3, 6, 7, 8, 9)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Realizacja projektu semestralnego – 75%, Oceny cząstkowe – 25 %
Literatura
Adobe Photoshop CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik, opracowanie zbiorowe, Wyd. Helion, Gliwice 2013. Adobe Illustrator CS6/CS6 PL. Oficjalny podręcznik, opracowanie zbiorowe, Wyd. Helion, Gliwice 2013.
Photoshop dla e-commerce i social media, S. Kończak, wyd. Helion, 2015
Grafika wektorowa szkolenie podstawowe, Von Glitschka, wyd. Helion, 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: