Antropologia kultury 1 1.S3.GS.PP.19
Podczas zajęć wprowadzone zostaną podstawowe pojęcia, metody i szkoły badawcze związane z antropologią kulturową. Ponadto zostaną podjęte tematy związane z badaniami antropologicznymi, jak osobowość i tożsamość, płeć kulturowa, etniczność, rasizm, mit i rytuał, religia.
Problematyka konwersatorium
1. Antropologia jako nauka akademicka
2. Antropologia jako praktykowanie teorii
3. Wyobraźnia antropologiczna
4. Antropologiczne badanie kultury. Metody badań terenowych
5. Spotkania z innością. Doświadczenia kultur obcych z punktu widzenia badaczy zachodnich
6. Uczenie się bycia jednostką: osobowość i tożsamość.
7. Płeć kulturowa
8. Jednostki i tożsamość: rasa i rasizm.
9. Etniczność
10. Pokrewieństwo, rodzina
11. Mit i rytuał
12. Religia
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
1. w stopniu zaawansowanym terminologię z zakresu antropologii (K_W01, K_W03),
2. w stopniu zaawansowanym metody badawcze antropologii i ich współczesne zastosowania do badania rzeczywistości (K_W03).
Umiejętności: absolwent potrafi
3. formułować wnioski na temat sposobów postrzegania i rozumienia świata przez członków różnych kultur oraz stosuje je do analizy zjawisk kulturowych (K_U02, K_U03),
4. posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu antropologii oraz ujęciami teoretycznymi (K_U01, K_U04),
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
5. podejmowania działań komunikacyjnych, perswazyjnych i mediacyjnych, które wykorzystuje w środowisku społecznym, w którym działa (K_K01),
6. otwartości i tolerancji wobec innych kultur i osób o odmiennych światopoglądach (K_K02).
Kryteria oceniania
Zajęcia mają charakter wykładów konwersatoryjnych, którym towarzyszyć będzie analiza wybranych tekstów z dyskusją.
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Kolokwium (efekty 1,2,3,4);
Zadania cząstkowe (aktywność, prezentacja) (efekty 1,2,3,4,5,6).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i kolokwium (60%).
Literatura
Burszta W., Antropologia kultury, Poznań 1998, s. 13-35 (rozdz.: Spotkanie z innością).
Eller J. D., Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, przeł. A. Gąsior-Niemiec, Kraków 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: