Antropologia kultury 2 1.S3.GS.PP.20
Opis:
Na zajęciach omówione zostaną następujące zagadnienia: system pokrewieństwa (grupy oparte na więzach rodzinnych lub krewniaczych oraz grupy bazujące na innych relacjach, kulturowe znaczenie instytucji małżeństwa), problem antropologicznego badania religii, rozróżnienie sacrum i profanum, człowiek religijny, hierofania, axis mundi, imago mundi; wzory kultury Ruth Benedict (antropologiczne studium porównawcze trzech społeczeństw: Zuni-Pueblo, Dobu oraz Kwakiutlów); kozioł ofiarny (kryteria wyboru ofiary wg R. Girarda; mechanizmy funkcjonowania we współczesności); tabu (pochodzenie, interpretacja, prezentacja różnych kategorii tabu); dziewictwo (symbolika, znaczenie, kulturowe obsesje); kolonializm (system kolonialny i jego przemiany); stereotypy narodowe (dlaczego lubimy/nie lubimy naszych sąsiadów? - na wybranych przykładach).
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
1. w stopniu zaawansowanym koncepcje teoretyczne z dziedziny antropologii społecznej i kulturowej, które potrafi zastosować przy analizie oraz interpretacji faktów i tekstów kultury (K_W01)
2. w stopniu zaawansowanym fundamentalne dylematy współczesnej kultury i cywilizacji w zakresie ich badania i zastosowania do rozwiązywania problemów społecznych (K_W04, K_W05)
Umiejętności: absolwent potrafi
3. prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu wiedzy o kulturze i systemach kulturowych (K_U04);
4. brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym zjawisk kultury oraz dyskutować o nich (K_U05).
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
5. krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu nauk o kulturze i religii i uznawania znaczenia wiedzy o kulturze w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. (K_K01).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Ćwiczenia audytoryjne: analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, prezentacja multimedialna
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,2);
Zadania cząstkowe (efekty 3,4).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej – prezentacji multumedialnej (60%).
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
David Eller J., Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, przeł. A. Gąsior-Niemiec, Kraków 2012 (wybrane rozdziały).
Eliade M., Sacrum, mit, historia. Wybór esejów, wybór M. Czerwiński, przeł. A. Tatarkiewicz, Warszawa 1974 (część: Święty obszar i sakralizacja świata).
Girard R., Kozioł ofiarny, przeł. M. Goszczyńska, Łódź 1987 (wyd. 2).
Benedict R., Wzory kultury, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa 2001.
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
Wasilewski J. S., Tabu, Warszawa 2010 (wybrane rozdziały).
Krzywicki J. i inni, Wizerunek Europejczyków i kultury Zachodu w Azji i Afryce, Warszawa 2005 (wybrane rozdziały).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: