Analiza i interpretacja tekstów gier 1.S3.GS.PP.22
Scenarzyści gier, zwłaszcza gier fabularnych chętnie sięgają do wątków religijnych, motywów mitologicznych oraz struktur rytualnych. Umiejętnie zastosowane powyższe elementy nadają fabule gry głębi oraz umożliwiają na zadanie egzystencjalnych pytań, które zwiększają atrakcyjność finalnego dzieła. Umiejętność rozpoznania oraz zastosowania tych elementów stanowi wartościowe narzędzie zarówno dla analityka, jak i twórcy gier jako medium. Niniejszy kurs ma za zadanie wykształcić umiejętność operowania wątkami religijno/mityczno/religijnymi u uczestników.
Zakres tematów:
1. Religia i religie
2. Mit i rytuał
3. Mitologizacja fabuł gier
4. Doktryna kult organizacja w światach gier
5. Jak tworzyć fikcyjne religie i wierzenia na potrzeby gier?
6. Gry religijne
7. Motywy religijne w grach „bez prądu”
8. Analiza wybranych przykładów wątków religijnych w grach
9. Analiza wybranych przykładów wątków religijnych w grach cd.
10. Analiza wybranych przykładów wątków mitycznych w grach
11. Analiza wybranych przykładów wątków mitycznych w grach cd.
12. Analiza wybranych przykładów motywów rytualnych w grach
13. Analiza wybranych przykładów motywów rytualnych w grach cd.
14. Rytualizacja aktu grania
15. Religia jako gra
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
1. w stopniu zaawansowanym miejsce i znaczenie gier w przestrzeni kulturowej oraz potrafi dostrzec przejawy tejże w tekstach gier (K_W02)
Umiejętności: absolwent potrafi
2. sporządzić formalną analizę gry pod kątem reprezentacji treści religijnych i mitycznych (K_U03)
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
3. krytycznej oceny pojedynczych tekstów jak i trendów w medium gier, oraz ich wpływu na przestrzeń kulturową (K_K01)
4. aktywnego poszukiwania wartościowych treści w medium gier (K_K04)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: ćwiczenia praktyczne / metoda projektu / wykład / dyskusja
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,2,3,4)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie pracy zaliczeniowej (100%).
Literatura
Sasuła Ł.; Narracyjność gier. Analiza narratologiczna na przykładzie wątków i motywów religijnych; dostęp: https://www.ujd.edu.pl/uploads/article/narracyjnosc-gier-analiza-narrat-28c0f8f1f1.pdf
Dąsal M., Rytuały, obrzędy, ceremonie. Antropologiczna konceptualizacja rytuału, Kraków 2018.
Popiołek P., Prolegomena do teologii gier wideo. Ku teologicznej refleksji nad fenomenem gier cyfrowych; dostęp:
https://academic-journals.eu/pl/download?path=%2Fuploads%2FZm9sZGVycHVibWVkaWE%3D%2Fdocuments%2Fpp-8-14.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: