Antropologia mediów 1.S3.GS.PP.36
Na zajęciach student poznaje definicje mediów, ich historię, a także wybrane koncepcje dotyczące mediów. W zakresie treści przedmiotu znajduje się również zaprezentowanie i omówienie konkretnych zagadnień, które dotyczą ich tematyki, m. in.: dyskurs płci w mediach, psychologiczny wymiar użytkowania wybranych mediów oraz aktualny status konkretnych technologii w społeczeństwie.
TREŚCI PRZEDMIOTU
1. Zajęcia wprowadzające.
2. Czym jest medium? Czym są media? - podstawowe zagadnienia teoretyczne.
[Dieter Mersch, Teorie mediów, przeł. E. Krauss, Warszawa 2010.
Tu: Genealogia pojęcia mediów].
Tomasz Goban-Klas, Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005. [Tu: Media i terminy pokrewne].
3. Podziały, rodzaje i klasyfikacje mediów.
Paul Levinson, Nowe nowe media, przeł. M. Zawadzka, Kraków 2010.
Tu: Rozdz. I: Dlaczego nowe nowe media?].
4. Media lokalne i/a globalne.
Tomasz Goban-Klas, Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005.
[Tu: Teleświat i McWioska - Glokalność i tożsamość].
5. Marshall McLuhan - teorie mediów.
Marshall McLuhan, Wybór tekstów, red. E. McLuhan, F. Zingore, przeł. E. Różalska, J. M. Stokłosa, Poznań 2001. (dostęp online)
[Tu: ss. 209-216 i 229-235].
6. Zjawisko mediatyzacji.
Teresa Sasińska-Klas, Mediatyzacja a medializacja sfery publicznej (dostęp online)
7. Media – aspekty psychologiczne (uzależnienie).
Anette Siemes, Co nam się stanie bez trzeciej ręki? Telefon mobilny i kategoria łączności - eksperyment, ,,Dziennikarstwo i Media" 2015, nr 6. (dostęp online)
8. TV a Streaming
David Morley, W domu z mediami
9. Media – aspekty kulturowe (kobieta/kobiecość w mediach).
Edyta Zierkiewicz, Izabela Kowalczyk, Konsumentka czy konsumowana? - kobieta do zjedzenia w prasie kobiecej, ,,Kultura Popularna" 2002, nr 2.
[Dostęp w folderze na Ms Teams].
10. Mężczyzna/męskość w mediach.
Tomasz Gmerek, Dyskursy męskości w reklamie współczesnej, [w:] red. Z. Melosik, Młodzież, styl życia i zdrowie. Konteksty i kontrowersje, Poznań 2001. (Dostęp w folderze na Ms Teams).
11. Dominika Staszenko-Chojnacka, Kultura graczy. Wprowadzenie do groznawstwa (Dostęp online)
12. Trendy medialne na przykładzie obrazu zdrowego stylu życia w social mediach.
13. Wybrane zagadnienia dotyczące mediów - dyskusja wspólna.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
1. w stopniu zaawansowanym czym są media, jak kształtowała się historia tego pojęcia, potrafi zaprezentować wybrane zagadnienia i koncepcje z zakresu nauki o mediach(K_W01).
Umiejętności: absolwent potrafi
2. komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej opisu zjawisk kultury oraz mediów (m. in. teorie płci, biologicznej, komunikacji bezpośredniej i pośredniej)(K_U04).
3. formułować i analizować problemy badawcze dotyczące sfery mediów, wskazywać i dobierać metody ich rozwiązania oraz dyskutować o nich; zdobywa podstawy praktycznego warsztatu badawczego i znajomość aparatu pojęciowego dotyczącego różnych aspektów mediów(K_U02).
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
4. krytycznej analizy posiadanej wiedzy z zakresu mediów oraz wykorzystaniu jej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych, a także świadomej ich oceny(K_K01).
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,2,3);
Zadania cząstkowe (efekty 2,4).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie: aktywności na zajęciach, udziału w dyskusji na temat czytanych tekstów, poprawnego wykonywania zleconych przez nauczyciela zadań w czasie zajęć (40%)i pracy zaliczeniowej (60%).
Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny, dyskusja, prezentacja w formie slajdów.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura:
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
Mersch D., Teorie mediów, przeł. E. Krauss, Warszawa 2010.
Goban-Klas T., Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005.
Levinson P., Nowe nowe media, przeł. M. Zawadzka, Kraków 2010
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
McLuhan M., Wybór tekstów, red. E. McLuhan, F. Zingore, przeł. E. Różalska, J. M. Stokłosa, Poznań 2001. (dostęp online)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: