Blogo- i vlogosfera 1.S3.GS.PP.44
Na zajęciach studenci poznają pojęcia charakterystyczne dla dyskursu dotyczącego nowych mediów oraz tekstów medialnych (głównie internetowych) oraz zdobędą wiedzę dotyczącą różnych aspektów wlogo oraz blogosfery, np.: społecznościowy charakter tych tekstów, ich funkcje, relacje z kulturą oraz platformą, na której funkcjonują, kwestie stereotypów w twórczości wlogerów, mody i aktualne trendy (np. pranki, challenge) w przestrzeni youtube’owej. Zajęcia służą również ukształtowaniu praktycznych umiejętności analizy blogów oraz wlogów w kontekście naukowym.
TREŚCI PRZEDMIOTU
1. Zajęcia wprowadzające.
2. Wlogosfera – wprowadzenie do specyfiki platformy You Tube.
[Maciejak K., You Tube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków 2018. Tu rozdz. I: You Tube jako platforma Web 2.0 + Marta Majorek, Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Kraków 2015. Tu: Wstęp]
3. Wideoblog jako gatunek.
[Maciejak K., dz. cyt. Tu rozdz. II: Wideoblog jako gatunek]
4. Charakterystyka platformy You Tube.
[Majorek M. Kod You Tube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Kraków 2015. Tu: Rozdz. IV: You Tube jako medium społecznościowe. Videoblog jako narzędzie wspomagania autokreacji i umacniania więzi społecznych + Barbara Cyrek, YouTube jako serwis społecznościowy - w stronę klasyfikacji witryny, ,,Zarządzane Mediami" 2020, t. 8(2). - dostęp online]
5. ,,Spree" (2020) - oglądanie i analiza filmu.
10-11.
6. W stronę lapidarności? Cechy przekazu i komunikacji w mediach społecznościowych.
Joanna Kot, Nowe formy narracji na Instagramie. Badanie pilotażowych rolek związanych z podróżami i sportem, ,,Com.press" nr 2, 2022. (dostęp online).
7. You Tube jako cyberkultura.
[Żaglewski T., Dzień z życia Ziemi, czyli You Tube jako cyberkultura, ,,Przegląd Kulturoznawczy” 2011, nr 1.]
8. Zajęcia zaliczeniowe.
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. (k-W-1) wybrane fakty, terminologię oraz podstawowe zagadnienia związane z problematyką wlogosfery.
Umiejętności: student potrafi
2. (k-U-3) rozpoznawać, analizować oraz interpretować teksty z zakresu wlogo- i blogosfery. Potrafi także wskazać relacje pomiędzy nimi a kulturą. Swoje umiejętności potrafi wykazać na konkretnych przykładach.
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
3. (k-K-1) krytycznej analizy posiadanej wiedzy z zakresu nowych mediów (blogów oraz wiedeoblogów) oraz świadomego korzystania z niej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w życiu codziennym oraz zawodowym.
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,2);
Zadania cząstkowe (poprawne wnioskowanie z czytanych tekstów i aktywność na zajęciach) (efekty 2,3).
Ocena z aktywności - kryteria:
6 plusów (i więcej) - 5,0
5 plusów - 4,0
3 plusy - 3,0
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie: aktywności na zajęciach, udziału w dyskusji na temat czytanych tekstów (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
Literatura
1. Majorek Marta, Kod You Tube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Kraków 2015.
2. Maciejak Katarzyna, You Tube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków 2018.
3. Kot Joanna, Nowe formy narracji na Instagramie. Badanie pilotażowych rolek związanych z podróżami i sportem, ,,Com.press" nr 2, 2022.
4. Żaglewski Tomasz, Dzień z życia Ziemi, czyli You Tube jako cyberkultura, ,,Przegląd Kulturoznawczy” 2011, nr 1.
Materiały audiowizualne:
Dzień z życia Ziemi (Life in a Day) 2020), reż . Kevin Macdonald (film, online).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: