Praca z tekstem specjalistycznym w języku polskim 1.S3.JAT.PP.11
Cel kursu:
- zapoznanie studentów z metodami analizy tekstów specjalistycznych w języku polskim
-----------------
Treści programowe:
1. Tekst w ujęciu semiotycznym, pragmatycznym, semantycznym i gramatycznym.
2. Obszary analizy tekstu.
3. Języki specjalistyczne wśród odmian współczesnej polszczyzny.
4. Język naukowy (teoretyczny, praktyczny, dydaktyczny, popularnonaukowy).
5. Wyznaczniki teksu naukowego.
6. Odmiana zawodowa języka.
7. Tekst specjalistyczny jako narzędzie dyskursu specjalistycznego ze szczególnym uwzględnieniem tekstów specjalistycznych z zakresu turystyki.
8. Norma językowa a zagadnienie błędu językowego.
9. Kryteria poprawności językowej.
------------------
Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć:
1. metoda podająca: wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną,
2. metoda problemowa: dyskusja (metoda okrągłego stołu) – analiza tekstów z dyskusją,
3. metoda praktyczna: rozwiązywanie zadań.
4. narzędzia technologii informacyjno-telekomunikacyjnych/ MSTeams
Dyscyplina
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
EFEKTY UCZENIA SIĘ WG PRK z 2019 r.:
WIEDZA
Student/ka zna i rozumie:
1. zaawansowane techniki wykorzystywane w analizie i interpretacji tekstów w języku polskim (k_W03/P6S_WG).
2. językowe uwarunkowania swojej działalności zawodowej (k_W05/P6S_WK)
3. gatunkowe, pragmatyczne i stylistyczne reguły pisanych gatunków wypowiedzi w języku polskim, typowe dla obsługi ruchu turystycznego (k_W12/P6S_WK)
UMIEJĘTNOŚCI:
Student/ka potrafi:
4. wyjaśnić zagadnienia poprawności językowej oraz wskazać i omówić rodzaje błędów językowych w dowolnym typie tekstu w języku polskim (k_U02/P6S_UW).
5. analizować tekst specjalistyczny w języku polskim, wskazując poszczególne wyznaczniki tekstu naukowego (k_U04/P6S_UW)
6. zastosować wiedzę na temat struktury tekstu specjalistycznego do wytworzenia własnego tekstu popularnonaukowego w języku polskim z zakresu turystyki (k_U03/P6S_UW)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student/ka ma gotowość do:
7. akceptacji różnic językowych i uznawania ich za naturalne uwarunkowania zawodowe (k_K04/P6S_KO).
Kryteria oceniania
Formy sprawdzające osiągnięcie efektów uczenia się:
1. Aktywny udział w zajęciach - 20% oceny końcowej (efekt 1,2,3,4,5,6,7).
2. Praca pisemna - streszczenie specjalistycznego tekstu naukowego w języku polskim - 40% oceny końcowej (efekt 1,3,5,6).
2. Kolokwium zaliczeniowe - 40% oceny końcowej (efekt 1,3,4,5).
zaliczenie przy 60% oceny końcowej
Literatura
Literatura podstawowa
1. S. Grucza, Lingwistyka języków specjalistycznych, Warszawa 2013.
2. B. Ligara, Relacje między językiem ogólnym a językiem specjalistycznym w perspektywie językoznawstwa polonistycznego, stosowanego i glottodydaktyki, LingVaria VI (2011)/2 (12), s. 163-181.
3. J. Murrmann, Profesjolekt branży turystycznej, czyli o specyficznych cechach zawodowego języka turystyki, Rozprawy naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 2014/47, s. 47-57.
4. S. Niebrzegowska Bartmińska, J. Bartmiński., Tekstologia, Warszawa 2009.
5. Spójność tekstu specjalistycznego, red. M. Kornacka, Warszawa 2014.
6. A. Wilkoń, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, wyd.2, Katowice 2000.
7. M. Wojtak, Genologia tekstów użytkowych, [w:] Polonistyka w przebudowie, t. I, red. M. Czermińska, S. Gajda, K. Kłosiński, A. Legeżyńska, A. Z. Makowski, R. Nycz, Kraków 2005.
Literatura uzupełniająca:
1. Języki specjalistyczne. Teoria i praktyka glottodydaktyczna, red. D. Gabryś-Barker, R. Kalamarz, Katowice 2017.
2. Języki specjalistyczne w lingwistyce stosowanej: między teorią a praktyką, red. M. Aleksandrzak, Poznań 2019.
3. Komunikacja specjalistyczna, t. II: Specyfika języków specjalistycznych, red. S. Szadyko, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: