Regiony turystyczne świata 1 1.S3.JAT.PP.18
Cele kursu:
- poszerzanie wiedzy o regionach turystycznych świata
- poznawanie specyfiki danego regionu i kierunków rozwoju ruchu turystycznego
- planowanie tras turystycznych
- prezentowanie regionów turystycznych
-------------------------------
Treści programowe kursu Regiony turystyczne świata 1:
1. Uwarunkowania przyrodnicze i kulturowo-historyczne rozowju turystyki w skali globalnej
2. Struktura przestrzenna świata – kontynenty, morza i oceany oraz ich zróżnicowanie w aspekcie dostępności turystycznej
3. Regionalizacja geograficzna świata oraz globalne strefy krajobrazowe
4. Przestrzenne zróżnicowanie natężenia ruchu turystycznego na świecie, zagadnienia overturyzmu
5. Europa jako obszar rozwoju turystyki, potencjał ludnościowy, gospodarczy i przyrodniczo-kulturowy
6. Podział geograficzny i administracyjny Europy.
7. Regiony turystyczne Europy Południowej – wybrane reprezentatywne państwa strefy Morza Śródziemnego i mórz towarzyszących oraz Czarnego i Azowskiego
8. Regiony turystyczne Europy Zachodniej – wybrane reprezentatywne państwa
10. Regiony turystyczne Europy Północnej – wybrane reprezentatywne państwa
----------------------------
Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć:
warsztaty w sali wykładowej, prezentacja multimedialna, analiza materiałów, symulacja, dyskusja, praca w parach, praca w grupach, narzędzia technologii informacyjno-telekomunikacyjnych/ MS Teams
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się wg PRK 2019:
Wiedza
Student/ka zna i rozumie:
1. zna podstawowe pojęcia, definicje i zakres geografii turystycznej (k_W04/P6S_WG)
2. zasady prawa autorskiego i jego ochrony w odniesieniu do różnych wytworów kultury z różnych regionów świata (k_W06/P6S_WK)
3. metodykę opracowywania tras turystycznych z uwzględnieniem współczesnych kierunków rozwoju turystyki regionalnej (k_W10/P6S_WK)
4. geograficzne, historyczne i kulturowe aspekty niezbędne w obsłudze ruchu turystycznego w wybranych krajach Europy zachodniej, południowej i północnej (k_W11/P6S_WK)
Umiejętności
Student/ka potrafi:
5. obserwować, wyszukiwać, przetwarzać i interpretować informacje na temat regionów turystycznych świata, przy wykorzystaniu różnych źródeł (k_U05/P6S_UW)
6. samodzielnie planować i prezentować trasy turystyczne (k_U06/P6S_UW; k_U07/P6S_UK)
Kompetencje społeczne
Student/ka ma gotowość do:
7. krytycznej oceny własnych kompetencji i wiedzy dotyczącej regionów świata oraz ciągłego doskonalenia swoich umiejętność planowania tras turystycznych (k_K03/P6S_KK)
8. podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości swojej pracy w turystyce (k_K07/P6S_KR)
9. zaangażowania się w działania na rzecz ochrony zabytków i przyrody w regionie i kraju (k_K05/P6S_KO)
Kryteria oceniania
Formy sprawdzające osiągnięcie efektów uczenia się:
1. Aktywny udział w warsztatach - 50% oceny końcowej (efekt 1,2,3,4,5,6,7,8,9)
2. Referowanie prezentacji - 50% oceny końcowej (efekt 1,2,3,4,5,6,7,8,9)
Zaliczenie przy 60% oceny końcowej.
Literatura
Literatura podstawowa
Warszyńska J. (red), 2000. Geografia turystyczna świata cz. 1 i 2. Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
Cabaj W., Kruczek Z., Podstawy geografii turystycznej, wyd. III zaktualiz., Wyd. „Proksenia”, Kraków 2010.
Jędrusik M., Makowski J., Plit F. 2010. Geografia turystyczna świata. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Kruczek Z., Sacha S., 1999 i wydania późniejsze. Europa zarys geografii turystycznej. Proksenia. Kraków.
Encyklopedia. Geografia turystyczna świata. 2001. Wydawnictwo Kluszczyński.
Wielki satelitarny atlas świata. 2005. Wydawnictwa Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: