Regiony turystyczne Polski 1.S3.JAT.PP.23
Cele kursu:
- poszerzanie wiedzy o regionach turystycznych Polski
- poznawanie specyfiki danego regionu i kierunków rozwoju ruchu turystycznego
- planowanie tras turystycznych
- prezentowanie regionów turystycznych
----------------------
Treści programowe:
Podstawowe metody oceny środowiska geograficznego dla turystyki
Walory turystyczne Polski w tym: wypoczynkowe, krajoznawcze, kulturowe, specjalistyczne i szczególne formy wyróżnienia i ochrony walorów
Zagospodarowanie turystyczne Polski
Teoretyczne podstawy regionalizacji turystycznej
Makroregiony i regiony turystyczne Polski i atrakcyjność
Metodyka tworzenia tras i tematycznych ścieżek w tym edukacyjnych – wybrane aspekty
----------------------------
Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć:
warsztaty w sali wykładowej, prezentacja multimedialna, analiza materiałów, symulacja, dyskusja, praca w parach, praca w grupach, narzędzia technologii informacyjno-telekomunikacyjnych/ MS Teams
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się wg PRK 2019:
Wiedza
Student/ka zna i rozumie:
1. zna wybrane pojęcia, definicje i zakres geografii turystycznej (k_W04/P6S_WG)
2. zasady prawa autorskiego i jego ochrony w odniesieniu do różnych wytworów kultury z różnych regionów Polski (k_W06/P6S_WK)
3. metodykę opracowywania tras turystycznych z uwzględnieniem współczesnych kierunków rozwoju turystyki regionalnej (k_W10/P6S_WK)
4. uwarunkowania naturalne, historyczne i kulturowe regionów Polski objętych programem przedmiotu (k_W11/P6S_WK)
Umiejętności
Student/ka potrafi:
5. obserwować, wyszukiwać, przetwarzać i interpretować informacje na temat regionów turystycznych Polski, przy wykorzystaniu różnych źródeł (k_U05/P6S_UW)
6. samodzielnie planować trasy turystyczne, posługując się planami, mapami, folderami i ilustracjami (k_U06/P6S_UW)
7. wykorzystywać wiedzę geograficzną w tworzeniu produktu turystycznego, pracując indywidualnie i zespołowo (k_U14/P6S_UO)
Kompetencje społeczne
Student/ka ma gotowość do:
8. krytycznej oceny własnych kompetencji i wiedzy dotyczącej regionów Polski oraz ciągłego doskonalenia swoich umiejętność planowania tras turystycznych (k_K03/P6S_KK)
9. akceptacji różnic kulturowych i uznawania ich za naturalne uwarunkowania zawodowe(k_K04/P6S_KO)
10. zaangażowania się w działania na rzecz ochrony zabytków i przyrody w regionie i kraju (k_K05/P6S_KO)
Kryteria oceniania
Formy sprawdzające osiągnięcie efektów uczenia się:
1. Aktywny udział w warsztatach - 45% oceny końcowej (efekt 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10)
2. Prezentacja - 55% oceny końcowej (efekt 1,2,3,4,5,6,7,8,9)
Zaliczenie przy 60% oceny końcowej.
Literatura
Kruczek Zygmunt, Zmyślny Piotr [2014] – Regiony turystyczne. Podstawy teoretyczne. Studium przypadków, Proksenia , Kraków
Kruczek Zygmunt, Sacha Stefan [2005 + wznowienia] – Geografia atrakcji turystycznych Polski, Ostoja, Kraków
Kondracki Jerzy [2000] – Geografia regionalna Polski WN PWN, Warszawa
Lijewski Teofil, Mikułowski Bogdan, Wyrzykowski Jerzy – [2008] – Geografia turystyczna Polski, PWE, Warszawa
Kożuchowski Jerzy [2005] – Walory przyrodnicze w turystyce i rekreacji – podręcznik akademicki, Wydawnictwo Kurpisz S.A., Poznań
Stasiak Andrzej (red.), [2009] – Geografia turystyki Polski, Przewodnik do ćwiczeń krajoznawczych, PWE , Warszawa
Gołembski Grzegorz (red),[2001] – Vademecum Pilota grup turystycznych , Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań
Kruczek Zygmunt (red) [2000] – Kompendium pilota wycieczek, Proksenia, Kraków
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: