Psychologia w turystyce 1.S3.JAT.PP.27
Cel kursu:
- poznanie głównych teorii i technik z zakresu komunikacji interpersonalnej
- rozwijanie umiejętności w zakresie podstawowych oraz bardziej zaawansowanych technik komunikacyjnych.
- poznanie podstawowych problemów komunikacji interpersonalnej w sytuacji konfliktu
- rozwijanie umiejętności w zakresie głównych narzędzi konstruktywnego radzenia sobie z trudnymi sytuacjami interpersonalnymi.
- poznanie technik wpływu społecznego oraz podstaw przygotowania do prowadzenia rozmowy - wywiadu.
- symulacja przemawiania na forum publicznym.
-----------------
Treści programowe
I. Umiejętności podstawowe i umiejętności na poziomie zaawansowanym.
Bariery komunikacji interpersonalnej
Słuchanie
Odsłanianie się: otwartość i zaufanie w komunikacji interpersonalnej
Język ciała
II. Komunikacja w sytuacjach konfliktowych.
Trening postawy asertywnej
Strategie kierowania konfliktem
Negocjacje skupione na problemie
III. Przygotowanie wywiadu.
IV. Techniki wpływu społecznego.
V. Przemawianie na forum publicznym.
----------------
Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć:
warsztaty w sali wykładowej, prezentacja multimedialna, analiza materiałów, symulacja, dyskusja, praca w parach, praca w grupach, narzędzia technologii informacyjno-telekomunikacyjnych/ MS Teams
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25-Z: | W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się wg PRK 2019:
Wiedza
Student/ka zna i rozumie:
1. w stopniu zaawansowanym pozycję i znaczenie studiów filologicznych w sferze psychologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem obsługi ruchu turystycznego (k_W01/P6S_WG)
2. terminologię psychologiczną używaną do opisu procesów komunikacyjnych w kontekście turystyki (k_W04/P6S_WG)
3. zaawansowane techniki wykorzystywane w komunikacji i wygłaszaniu prezentacji (k_W03/P6S_WG)
4. zasady organizacji i funkcjonowania instytucji związanych z turystyką, a w szczególności psychologiczne uwarunkowaniach funkcjonowania na różnych stanowiskach w instytucjach związanych z turystyką (k_W07/P6S_WK)
5. metody diagnozowania potrzeb odbiorców działań promocyjno-reklamowych w turystyce i oceny jakości usług, z uwzględnieniem aspektów psychologicznych (k_W09/P6S_WK)
Umiejętności
Student/ka potrafi:
6. samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie psychologii związane z turystyką (k_U05/ P6S_UW)
7. uczestniczyć w komunikacji biznesowej związanej z obsługą ruchu turystycznego (prowadzenie rozmów z klientem indywidualnym oraz z grupą, prezentacja atrakcji turystycznych, umiejętność wykorzystania technik wpływu społecznego w sprzedaży usług turystycznych), w języku polskim i angielskim (k_U12/P6S_UK)
Kompetencje społeczne
Student/ka ma gotowość do:
8. ustalania priorytetów podczas realizacji różnych zadań związanych ze studiowaniem i pracą zawodową (k_K01/P6S_KK)
9. krytycznej oceny i rozwiązywania problemów wynikających z realizacji zadań; działania w stresujących sytuacjach jak przemówienia publiczne, dawanie prezentacji czy debatowanie (k_K02/P6S_KK)
Kryteria oceniania
Formy sprawdzające osiągnięcie efektów uczenia się:
1. Aktywny udział w warsztatach - 20% oceny końcowej (efekt 1,2,3,4,5,6,7,8,9)
2. Przeprowadzenie i opisanie wywiadu (10 minutowy wywiad) 40% oceny końcowej (efekt 2,4,5,6,7,8,9)
3. Prezentacja wybranej atrakcji turystycznej zgodnie z zasadami skutecznych wystąpień publicznych - 40% oceny końcowej (efekt 2,3,4,5,7,8,9)
Podstawowe kryteria:
Wywiad (praca indywidualna)
Oceniane będzie
- merytoryczne przygotowanie się studenta do rozmowy – opis stanowiska oraz przygotowanie pytań do wywiadu (0-5 pkt),
- opis i analiza wniosków z wywiadu (0-5 pkt),
- jakość dokumentacji (notatki, zapis audio)(0-2 pkt),
Wystąpienie publiczne (praca zespołowa)
Przygotowanie wystąpienia publicznego na podstawie wskazówek i informacji zawartych w podręczniku. Przygotowanie merytoryczne na podstawie wybranej przez studenta literatury.
Oceniane będzie
- merytoryczne przygotowanie się studenta do omawianego tematu (0-5 pkt),
- forma wystąpienia (dopasowanie formy wystąpienia do jego celu i założonego typu) (0-5 pkt),
- komunikacja niewerbalna (umiejętność wykorzystania elementów komunikacji niewerbalnej do efektywnej prezentacji wystąpienia) (0-5 pkt),
- umiejętność zainteresowania tematem słuchaczy (0-1 pkt),
- przygotowanie planu wystąpienia (0-2 pkt)
zaliczenie przy 60% oceny końcowej
Literatura
Literatura podstawowa
McKay M., Davis M., Faning P. (2001). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP.
Król-Fijewska M. (1991). Trening asertywności. Warszawa. Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości PTP.
Literatura uzupełniająca:
Gracz J., Tadeusz Sankowski T. (2001). Psychologia w rekreacji i turystyce. Poznań: AWF.
Leathers D. G. (2007). Komunikacja niewerbalna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Miotko-Mrozowska M. (2009) Komunikacja interpersonalna w internecie. Bydgoszcz:Wydawnictwo Uniwersyteckie.
Pease A. (1992). Język ciała. Kraków: Gemini.
Sikorski W. (2011) Niewerbalna komunikacja interpersonalna. Doskonalenie przez trening. Warszawa: Difin.
Stewart J. (2002). Mosty zamiast murów. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: